Digitální agentura Cognito.cz uvádí na trh pokročilý rezervační systém WediLiv, vyvinutý speciálně pro pořadatele svateb a dalších společenských a...

Když je vám přes třicet a nechcete být v lepší společnosti za lůzry, musíte mít doma nějaké knížky. Ne, nemyslím tím Pána prstěnů ani jiné bichle pro zastydlé honimíry, ale vlivné tituly, o kterých se mluví, a proto je nezbytné znát alespoň jejich název a výtah z obsahu, aby na večírcích nikdo neprokoukl, že máte jen koupeného bakaláře z Newton College nebo inženýra z VŠE. Mezi tyhle „knihy těžítka“, na které v knihovnách tiše sedá prach, patří třeba Bohatství národů Adama Smithe, Černá labuť Nassima Taleba, Jak se budují značky Byrona Sharpa, a pozor, v oborech ekonomie, marketingu a managementu také Myšlení, rychlé a pomalé od Daniela Kahnemana.
Napsat pár slov o jedné z nejvlivnějších knih minulého desetiletí, která zaujímá čestné místo v pantheonu literatury, o které se mluví, ale málokdo ji skutečně přečetl, jsem měl v plánu už dlouho, a stejně dlouho jsem to odkládal. Minulý týden, přesněji 27. 3. 2024, však její autor zemřel, a tak jsem si řekl, že mu tím takhle na dálku vzdám hold. Nebude to však hold nekritický, protože od prvního vydání knihy, jež otevřela široké veřejnosti brány do světa behaviorální psychologie, uplynulo již 13 let, v jejichž průběhu se ukázalo, že obsahuje kromě věcí platných, také řadu chybných nebo nepotvrzených hypotéz a tvrzení.
Kniha je takové kavárenské povídání o výsledcích nobelovou cenou oceněného výzkumu autora knihy, Daniela Kahnemana a jeho kolegy Amose Tverského, ve kterém se zaměřili na to, jak lidé přemýšlejí a jakou roli hraje v jejich rozhodování intuice a racionalita. Při jejím čtení se snad každý alespoň jednou začervená, protože mu autor názorně ukáže, že se nerozhoduje ani zdaleka tak racionálně, jak si myslí, ale spíše intuitivně, za vynaložení minimálního úsilí.
Chcete příklad? Tak dobře, začneme něčím jednoduchým.
„Malé pivo s utopencem stojí 150 Kč. Utopenec je o 100 Kč dražší než malé pivo. Kolik stojí malé pivo?“
Pokud jste stejně jako 80 % dotázaných odpověděli 50 Kč (bez ohledu na vzdělání, testoval jsem osobně i vysokoškolské profesory), nebuďte smutní, sekli jste se pouze o 100 %.
Pokud mi nevěříte dosaďte si jednotlivé hodnoty do rovnice 150 Kč = utopenec + malé pivo a dostaneme 150 Kč = 125 Kč + 25 Kč. Výsledek je tedy 25 Kč. Zradila vás intuice, lépe řečeno vlastnost vašeho mozku intuitivně sklouzávat k snadným řešením. Viděli jste 150 a 100 a v takové situaci je výsledkem zpravidla rozdíl.
Mnoho z Kahnemanových a Tverského zjištění našlo okamžitě aplikace v různých oborech od ekonomie, přes lidské zdroje až po marketing, takže není divu, že mělo vydání knihy celosvětový ohlas a získala hromadu cen. V roce 2012 vydal český překlad Tomáš Baránek ve svém nakladatelství Melvil, kde si ji můžete pořád koupit.
Kahneman v knize odhaluje, že náš mozek kombinuje dva systémy myšlení. Systém 1, režim rychlého myšlení, funguje instinktivně, rozhoduje podvědomě a bez intelektuální námahy, a spoléhá při tom na intuici a předchozí zkušenosti. Naopak Systém 2, režim pomalého myšlení, se zapojuje v případě, že se snažíme o záměrnou, logickou analýzu, což zpravidla vyžaduje více úsilí.
Většinu času používáme pouze Systém 1, protože máme mozek naprogramováný tak, aby si vybral cestu nejmenšího odporu, tedy, jak říká autor, byl poslušný „Zákonu nejmenšího úsilí“. Jak všichni víme, myšlení bolí a stojí nás spoustu energie, protože je náš mozek zdaleka největším žroutem energie v celém organismu. Proto se Systém 2 zapojuje jen do řešení složitých problémů a funguje dobře pouze tehdy, pokud nejsme unavení a ve stresu. Jak to funguje si můžeme ukázat na dvou příkladech:
Příklad č. 1.
Při pohledu na tuhle fotku vám stačí méně než sekunda na to, abyste došli k závěru, že je na ní rozlobená žena. To je ukázka rychlého myšlení Systému 1.
Příklad č. 2.
Když uvidíte něco takového, ihned vám dojde, že se jedná o násobení, které bez kalkulačky rychle nevyřešíte, a bude to vyžadovat námahu s tužkou na papíře, případně nějaký trik pro pomalý výpočet z hlavy (450 - 3x45 = 315, tzn. výsledek je 3x450 + 315). To je případ pomalého myšlení a Systému 2.
Náš mozek je evolucí vytrénovaný k tomu rozhodovat rychle a hluboce se nezamýšlet nad tím, zdali je opodál běžící tygr zrovna sytý nebo hladový. K rychlému rozhodování ale naše mysl využívá triky a zkratky, kterým říkáme heuristiky. Jsou to mentální zkratky a pravidla, které využíváme pro rychlé a efektivní rozhodování v situacích, kdy čelíme nejistotě a nemáme dostatek informací nebo času na to, abychom zvážili všechny možné alternativy. Ačkoli heuristiky mohou být velmi užitečné pro zvládání složitých nebo nejasných situací, mohou také vést k systematickým chybám v úsudku nebo kognitivním zkreslením. Popišme si alespoň ty nejzajímavější:
Ricky Gervais názorně ukazuje jak pracovat s Halo efektem
Kromě těchto zkreslení naše rozhodování výrazně ovlivňují heuristiky, tedy podvědomá zjednodušené řešení problému na základě předchozích zkušeností a známých situací. Myslíme si, že čerstvě získané informace jsou při rozhodování relevantní, i když nejsou, jsme přesvědčeni o tom, že věci, které si dobře pamatujeme mají větší pravděpodobnost opakovat se a že jsou důležitější (přisuzovaná důležitost je založena na snadnosti jejich vyvolání z paměti, a tím pádem do značné míry dána rozsahem reklamy nebo přítomností v médiích, což jen potvrzuje Sharpův zákon mentální dostupnosti značky), a také si myslíme, že různé události, které se nám zdají podobné, mají podobnou pravděpodobnost výskytu (chytáme se na opakující se známé vzory událostí a chování).
Pravdou je, že již v roce 2012, kdy jsem knihu četl poprvé, probíhala ve světě behaviorální psychologie tak zvaná “replikační krize”. Ukázalo se, že řadu experimentů, na které se Kahneman v některých kapitolách odkazuje, nelze opakovat se stejným výsledkem. Sám autor tento problém jako správný vědec přiznal a vyzýval výzkumníky k hledání nových odpovědí. Dnes se tedy považují za zavádějící třeba kapitoly věnující se primingu, a proto jsem o nich ani výše nereferoval. Více si o problémech s replikací můžete přečíst třeba zde.
No a když už se jednou kritika rozjela, přisadilo si postupně více lidí z oboru, přičemž jejich více či méně validní argumenty lze shrnout do několika bodů:
Kahnemanova kniha vzbudila pozornost nejen mezi širokou veřejností, ale také u managementu firem, které začaly aplikovat poznatky behaviorální psychologie do oblastí jako je produktový design, cenotvorba, lidské zdroje nebo marketing. Přesto, že je dnes její značná část zastaralá, přičemž nevyšla žádná reedice, ve které by laik mohl snadno poznat, která část to je, vyplatí se ji přečíst. Usnadní vám to pochopení Kahnemanových následovníků, jako je Charles Spence, čerstvý rozhovor s ním si můžete poslechnout v archivu Hide Parku Civilizace, nemluvě o tom, že vzhledem k převládající intelektuální lenosti lidstva, vám to stále přinese i konkurenční výhodu (80 % lidí přece nezvládne spočítat ani cenu utopence).
Rozhovor s experimentálním psychologem, profesorem Oxfordské univerzity Charlesem Spencem.
Na konci svého listopadového článku, věnovaného Sharpově knize Jak se budují značky, jsem sliboval, že se můžete těšit také na shrnutí dalších významných knih neméně významných autorů, například Fieldse a Binetta a jejich díla Long and Short, z pera mých kolegů. Vím, že je to dlouhé čekání, osobně již kolegy podezírám, že se rozhodli knížku ne popsat, ale kompletně přepsat v duchu woke ideologie, takže z Long and Short bude Pink and Middle, nicméně věřím, že k tomu letos nakonec přeci jen dojde. Čekání na tuhle bombu si můžete zpříjemnit třeba právě čtením Kahnemana.
Digitální agentura Cognito.cz uvádí na trh pokročilý rezervační systém WediLiv, vyvinutý speciálně pro pořadatele svateb a dalších společenských a...
Zatímco o významu poměru čísel 90:60:90 pro vývoj lidstva pochybuje málokdo, skutečnost, že život, vesmír a vůbec řídí konstanty jako 9.81, 6.674 ...
Marketing je divoká jízda plná změn, které přicházejí a odcházejí rychleji než nadšení pro nové sociální trendy. Co fungovalo včera, dnes už nemus...