Marketing je divoká jízda plná změn, které přicházejí a odcházejí rychleji než nadšení pro nové sociální trendy. Co fungovalo včera, dnes už nemus...

Skims X The North Face. Tiffany X Supreme. Nike X Off-White. Scrub Daddy X Dunkin’ Donuts. V dnešním digitálním světě, kdy je konkurence čím dál agresivnější a spotřebitelé mají obrovské množství možností, je hledání nových způsobů jak se odlišit pro značky nezbytné. Kolaborace může být jedním z nich. Zajímá vás, jaký mají vliv na budování značky? Nás to zajímalo taky a to nejdůležitější jsme vám tu sepsali, tak se pusťte do čtení.
Kolaborace (co-branding) mezi značkami mají přímý vliv na vnímání a rozvoj značky. Je jasné, že díky kolaboraci značky mohou oslovit nové segmenty zákazníků, kteří by o značku jinak třeba ani nezavadili. Oproti jiným formám brand awareness mají kolaborace ale jednu jistou výhodu. Tríček spočívá v tom, že značky neoslovují publika od nuly, ale využívají již existující fanoušky značky a hlavně – důvěru jejich zákazníků. Navíc v případě globálních značek je zde velký předpoklad, že se o kolaboraci bude ve veřejném prostoru mluvit. A to dost.
The North Face a SKIMS během pouhých 48 hodin vygenerovaly mediální dopad jejich nadcházející limitované edice ve výši 5,4 milionu dolarů, což je hodnota vyčíslující návratnost investic do marketingových strategií v tisku, online a na sociálních médiích, jak uvádí Launchmetrics.
Google Trends: Z grafu jde vidět téměř dvojnásobný růst ve vyhledávání po oznámení kolaborace Skims s The North Face (první týden v prosinci 2024).
Posílení důvěry a kredibility: Pokud se silná a důvěryhodná značka spojí s jinou značkou, spotřebitelé často přenášejí pozitivní vnímání z jedné značky na druhou. Příklad: Spolupráce mezi Nike a Apple, která spojuje sportovní a technologický aspekt, obohacuje obě značky o nový rozměr důvěry a inovace.
Kolaborace Nike X Apple
Kolaborace mezi značkami nejsou jen módním trendem, ale strategickým nástrojem pro budování silné a relevantní značky. Pokud jsou správně navrženy, mohou pomoci značkám oslovit nové zákazníky, posílit svou pozici na trhu a vytvořit emocionální pouto se spotřebiteli. Klíčem k úspěchu je výběr partnera, který sdílí hodnoty a cílovou skupinu, a pečlivé měření vlivu takové spolupráce na dlouhodobý růst značky.
Asi není třeba dlouze okecávat, že jedním z nejdůležitějších aspektů úspěšné kolaborace je výběr správného partnera. Značky musí brát v úvahu nejen to, jaký má jejich partner produkt nebo služby, ale především to, zda oslovuje podobný segment. Jejich produkt nemusí být přitom ani ze stejné kategorie. Příkladem může být spolupráce prémiové vody Evian a high fashion značky Balmain. Naopak kolaborace mezi značkami, jako je Balmain a Lidl, by byla při nejmenším úsměvná, protože obě značky cílí na zcela odlišné segmenty trhu a taková spolupráce by mohla vést k oslabování prestiže a hodnoty značky.
Jak by podle MidJourney vypadala spolupráce Balmain X Lidl. Not bad.
Cílová skupina: Značky by měly vybírat partnery, kteří oslovují podobnou nebo komplementární zákaznickou základnu.
Sdílené hodnoty: V kolaboraci úplně neplatí fakt, že protiklady se přitahují. Partnerství by měla být v souladu s hodnotami obou značek. Pokud jedna značka podporuje udržitelnost a druhá je známá pro masovou produkci, cesta tudy nepovede.
Image a reputace: Kolaborace by měla posílit image obou značek, nikoli ji poškodit. Partnerství se značkami s negativní pověstí může poškodit dlouhodobé úsilí o budování důvěry.
Milka X Oreo – Kdo tuto kombinaci nikdy nevyzkoušel, jako by nebyl. Úspěch této spolupráce ukazuje i to, že jsou Milka čokolády s Oreo sušenkou dlouhodobě zařazeny do produktového portfolia a navíc vychází už několik let nové produkty – čokoládové vajíčka, tyčinky...
GoPro X Redbull – Skvělý příklad propojení značek, které cílí na podobnou cílovou skupinu.
Coca-Cola X Lip Smackers – Win win. Tato kolaborace umožnila Coca-Cole proniknout do nových produktových kategorií a zvýšit její mentální i fyzickou dostupnost na dalších místech. A v případě Lip Smackers? Tady jsou benefity snad jasné.
Nike X Skims – Po nedávném spojením Skims s The North Face jde Kim Kardashian po další značce sportovního oblečení. Tentokrát to bude ještě větší. Vznikla totiž nová značka NikeSkims, která má poskytnout kvalitní sportovní oblečení i pro ty, kteří nespadají pod klasické konfekční velikosti.
Stanley Cup X Starbucks – O Stanley termoskách jsme toho hodně napovídali už v jednom z předchozích článků. Tenkrát se spustil prodej nových termosek ve spolupráci se Starbucks a lidé doslova brakovali regály. Od té doby vychází limitované kolekce pravidelně a některé kousky se přeprodávají za více než $300, což je nárůst vyšší než 500 %.
Balenciaga X Crocs – Ať si o tomto modelu myslíme, co chceme, Crocs se díky němu poprvé v historii dostaly i na červený koberec a mají velký zástup fanoušků, kterým leží tato kolekce v šatníku.
Marketing je divoká jízda plná změn, které přicházejí a odcházejí rychleji než nadšení pro nové sociální trendy. Co fungovalo včera, dnes už nemus...
Eventy jsou běžnou součástí moderních PHP aplikací – umožňují reagovat na změny stavu a udržet kód přehlednější. Tento přístup ale často vede k to...
Jak pravil jeden rakouský malíř z první poloviny 20. století: „Vždy je těžší bojovat proti víře než proti vzdělání“. Když už ale budete věřit tomu...