S rostoucí popularitou projektu se pojí narůstající návštěvnost, do hry začínají vstupovat různé analytické nástroje, sám Google navštěvuje web ča...
7 věcí, které omezují naši kreativitu. Jak se jich zbavit?
Umíte být kreativní na povel? Nebo na své nejlepší nápady potřebujete dostatek času a každé myšlence trvá, než uzraje? Je mnoho profesí, ve kterých je fluence a inovativní myšlení nedílnou součástí každodenních činností. Jenže ne vždy jsme připraveni vymyslet něco skutečně originálního a poutavého. A pocit, že nápady, které z naší hlavy vycházejí, už byly stokrát vymyšlené, nebo jsou nezajímavé a nudné, nám rozhodně nepřidá…
Nejspíše jsme se dostali do takzvaného kreativního bloku. Co je to kreativní blok? Je to překážka, která potká čas od času každého člověka. U někoho jde o výjimečnou situaci, někdo zase tvrdí, že chvíle, kdy kreativní blok nepociťuje, jsou u něho spíš výjimkou.
Pokud nás trápí kreativní blok, cítíme se bez nápadů, neschopni vymyslet cokoliv nového, poutavého nebo prostě a jednoduše dobrého. Někdy jde o několikaminutovou záležitost, jindy se náš pocit neschopnosti být kreativní vleče dny i týdny.
Jenže co jej vlastně způsobuje? A jde se kreativního bloku zbavit? Co všechno může překážet rozvoji našich tvůrčích schopností?
1. Strach
Tohle je největší omezovatel naší kreativity! Znáte ten pocit, když se vám v hlavě urodí nápad, ale ještě než jej stačíte dostat na papír, něco ve vás zakřičí: Ale vždyť je to blbost, to nikoho nebude zajímat!
No, možná ano, možná ne. Jenomže tohle se nedozvíte, dokud to nezkusíte.
A pamatujte, málokdo vysolí naprosto bryskní nápad hned na první dobrou. Spousta skvělých věcí byly ze začátku blbosti… Každá myšlenka potřebuje čas uzrát, tak se toho nebojte.
Třeba se právě ta vaše „blbost“ postupem času přetransformuje v něco, co bude opravdu stát zato, a nebo se třeba „pouze“ stane živnou půdou pro nápady druhých.
Tip Cognita:
Své nápady si zapisujte. Ať už do notebooku nebo sešitku, hlavně si je pište. Budou se vám hodit, to nám věřte. I neutříděné myšlenky můžeme později sesbírat a sestavit z nich něco nosného. A pokud vás nějaká skvělá věc napadne na místě, kde zrovna nemáte tužku ani papír (ano, my sami moc dobře víme, kde člověka napadají nejlepší věci), nebuďte líní a vše si zapište hned, jak to bude možné! Třeba do mobilu.
2. Nedostatek podnětů
Jestli se během našeho běžného všedního dne střídá akorát sezení v kanceláři, cestování autem, nákupy, domácí práce a spánek (kterého je neustálý nedostatek), svému kreativnímu myšlení zrovna nepomáháme.
Potřebujeme relaxovat. V zájmu zachování svého duševního zdraví i v zájmu svého pracovního výkonu. Dělejte aspoň několikrát týdně to, co vás opravdu baví, nabíjí energií a při nejlepším i rozšiřuje obzory a přináší nové podněty.
Sportujte, choďte do přírody, čtěte, choďte do kin a divadel. Na chvíli nemyslete na práci a dopřejte svému mozku restart. Uvidíte, že nápady pak budou přicházet mnohem snáze a přirozeněji.
Nedržte se nutně první myšlenky, která se objeví. Může to být to nejlepší, ale taky v sobě můžete objevit mnohem víc. Neuzavírejte se názorům druhým. Nebojte se kritiky a čas od času nechejte své nápady, ať si žijí vlastním životem. Pak se na ně s dostatečným časovým odstupem podívejte a obrušte je do té nejlepší a nejužitečnější podoby.
3. Snažíte se na sílu
Když to nejde, jděte od toho. (Tím samozřejmě neříkáme: „Vykašlete se na projekt, který máte zítra odevzdat.“, v takovém případě vám na kreativní refresh nezbývá úplně prostor a spasí vás možná tak kafe zalitý redbullem…)
Na chvíli se soustřeďte na něco jiného, vrhněte se na rutinní práci, manuální činnost, běžte se projít, ukliďte kuchyňku… Některé dny ze sebe prostě nevydolujeme nic, ani kdybychom se snažili sebevíc. Tak na sebe netlačte, nedávejte si ultimáta.
4. Stres
Jestli stres kreativitě pomáhá, nebo ne, to je otázka. Spoustu lidí z branže i mimo ni tvrdí, že nejkreativnější jsou právě pod zdravou dávkou tlaku. Někdy, když na vás z kalendáře křičí deadline, nápady přicházejí samy. Protože prostě musejí. Jiní zase potřebují ke své kreativní tvorbě klid, čas a prostor. Vyzkoušejte si sami na sobě (samozřejmě tak, aniž byste riskovali firemní nebo klientovy peníze ;) ), jak to funguje právě u vás.
5. Vlastní pohodlí
Bojíme se vyzkoušet nové cesty. Někdo víc, někdo míň. Tahle vlastnost souvisí s temperamentem a někdy je těžké ji překonat. Ať už se nám nechce do něčeho nového, protože máme pocit, že staré řešení funguje přece ještě dobře, máme nedůvěru ve vlastní nápady nebo jsou nám nepříjemné jakékoliv změny, kvůli progresu jsme nuceni svoji komfortní zónu opustit.
6. Přílišný racionalismus
Tohle nepůjde. To nebude fungovat. Vždyť když se to rozebere do detailu, je to blbost.
Taky všechno rozebíráte do detailu? Jste perfekcionisti, kteří neřeknou nahlas nic, o čem nejsou stoprocentně přesvědčeni, že zafunguje? Odůvodňujete si neustále rozumově, proč to a tamto nemusí být dobrý nápad? Někdy (aspoň v počátcích tvorby) však pomůže aspoň na chvíli „vypnout“ levou hemisféru a nechat se unést pocity a emocemi.
7. Nedostatek motivace
Nevidíte smysl v tom, co děláte? Nevíte, proč byste měli něco vymýšlet? Přemýšlíte, k čemu to vlastně bude? Pak asi bude nejlepší jít od toho. Jo, je to floskule, ale pokud netvoříte aspoň s malou dávkou nadšení, v drtivé většině případů se to podepíše na výsledku.
Mnoha lidem připadá spojení „mít rád svou práci“ jako oxymóron, což je ale velká škoda. Netvrdíme, že musíte každé ráno nadšením líbat své kolegy a večer usínat s notebookem v náručí, ale zvláště, pokud je vaše práce tvůrčí povahy, neměli byste ji dělat úplně s odporem… V takovém případě je lepší na chvíli změnit obor a zkusit, jestli se náhodou na jiné pozici nebudete cítit šťastnější.
Doufáme, že jste si čtením tohoto článku alespoň na chvíli odpočinuli od práce a ulevili svým přepracovaným mozkovým závitům. Ale pokud i teď cítíte, že vám tvorba a vymýšlení nových věcí příliš nejde, obraťte se na nás. Nenecháme vás v tom. Napište nám na marketing@cognito.cz a společně dodáme vašemu projektu vše, co potřebuje.
Co si dále přečíst
Rok se s rokem sešel a v pražském Cubexu se konal další ročník konference Brand Management. Loňský rok se nesl v duchu ekonometrie, dat a Les Bine...
Do marketingového klubu Cognito přestoupili dva hvězdní hráči – Martin Veselský a Simona Matúšková. Žluto-modrý dres oblékají od konce srpna a ryc...