S rostoucí popularitou projektu se pojí narůstající návštěvnost, do hry začínají vstupovat různé analytické nástroje, sám Google navštěvuje web ča...
Jaký chceme, aby byl rok 2019
/rozhovor s Janem Jančou a Markem Bosákem/
Původně to měl být lednový výhled na nadcházející rok – ale znáte to, sotva se rozkoukáte, zorganizujete jeden interní event a odpovíte na pár e-mailů, je tady únor. Po prosincovém maratonu obžerství a rodinných návštěv jsme měli konečně čas si sednout a – tak jako každý rok – si položit tu stejnou otázku: A co dál?
O to je to napínavější, pokud vaše plány ovlivní profesní život asi 30 lidí. Předsevzetí jsou obzvlášť nebezpečná, když je vyslovíte nahlas, protože pak máte svědky. Je to ale právě troška nebezpečí, která nás žene dál.
Jan Janča, zakladatel Cognita a CEO, vizionář se specifickým smyslem pro humor a silnou orientací na byznys. Zapálený cyklista a fyzik.
Marek Bosák dohlíží na to, aby byznys a projekty v Cognitu šly jako na drátkách. Ve volném čase cestuje, nejradši starým focusem po Balkáně.
Jaké poučení si nesete z roku 2018? Co se povedlo a na čem letos zapracujete?
Honza: Asi to nebude poučení jen z roku 2018, ale spíše z posledních několika let. Není moc efektivní honit současně několik zajíců a přitom je počítat ještě před koncem honu. To je poučení osobní, ale vztahuje se i ke Cognitu. Snažil jsem se řídit tři firmy, k tomu ještě u řízení dalších čtyř kibicovat a připadá mi, že nakonec bylo to všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré. Takže pro letošek chci mít více času na Cognito i na lidi v něm. I tak se v minulém roce v Cognitu podařilo několik skvělých věcí, ale mám na nich pramalou zásluhu, snad s výjimkou docela vydařené oslavy 10. narozenin firmy, takže se jimi ani nebudu chlubit, nechám to na Marovi.
Marek: Osobně mám radost z odvedené práce za celý rok, podařilo se nám obratově vyrůst a díky tomu jsme si mohli dovolit i experimentovat s novými nástroji pro řízení procesů i lidí ve firmě. To mě vlastně přivádí k poučení – ne každý nástroj je super a zvyšuje efektivitu, přestože se tak hrozně tváří. V loňském roce jsme si také zkusili hrábnout do svědomí a společně se dobrali k tomu, v čem chceme pokračovat a co je potřeba naopak zlepšit.
Honza: Pro rok 2019 vidím dva velké úkoly. Jeden je směrem dovnitř firmy, kde je potřeba lidem lépe vysvětlit naši dlouhodobou strategii a hodnoty, na kterých Cognito vyrostlo. Druhý úkol směřuje k zákazníkům, jak stávajícím, tak potenciálním, a spočívá v lepší a silnější komunikaci značky, protože se mi zdá, že Cognito tak trochu sešlo z očí.
Největší překvapení roku 2018 a pak už skončí bilancování a plynule se přesuneme k disciplíně plánování.
Honza: Nic si nevybavuji, vážně, a to ani pozitivního, ani negativního. Naučil jsem se věci brát, tak jak přichází. Možná mě pozitivně překvapilo, že ve svém věku ještě zvládám nově nabyté otcovské povinnosti, čekal jsem to horší. Spíše si myslím, že nás překvapí rok 2019 nějakým menším globálním ekonomickým zaškobrtnutím. Co mě udivuje, ale nepřekvapuje, je pokračující tendence chovat se v digitálním marketingu navenek podle statistik a vědeckých postupů, ale ve skutečnosti provozovat čirou dojmologii. Jasně, mladí nekoukají na telku a visí jen na Instáči, bez influencera a youtubera značku nepostavíš… Prostě urban legends digitálu.
Marek: Mě překvapilo, že jsme nezkrachovali po tom, co jsem převzal obchodní oddělení :-) Stříbrnou medaili si rozhodně získal náš nový produkt Pureo, jenž slouží k detekci vadného a citlivého obsahu na úložištích dat. Kromě jeho výkonnosti v odhalování mě překvapil potenciál dalšího využití a rozvoje o nové funkce – bude to šlágr a velká pochvala patří všem, kteří na tom pracují!
Co chcete zvládnout v novém roce aneb smělé plány, kterým se v prosinci 2019 zasmějeme, protože to stejně dopadne jinak.
Honza: Zásadní plán je, abychom si nedávali cíle, kterým se budeme v prosinci smát, protože budou nereálné nebo na jejich naplnění nebudeme pracovat, jelikož je nikdo ve firmě nebude znát. Cognito se musí na jedné straně držet toho, co mu dlouhodobě přináší úspěch, tedy kvality, spolehlivosti a vědomí, že je lepší klienta naštvat dobře míněnou radou nebo holým faktem, než ho tahat měsíce za fusekli a dělat nesmysly. Na druhou stranu se nesmíme zastavit. Novinek je v našem oboru spousta, 90 % jsou sice nesmysly, ale to se bez studia a zkoušení nedozvíme, stejně jako nenajdeme těch 10 % představující konkurenční výhodu pro naše klienty. Základní plán Cognita je ovšem již skoro 11 let stejný. Dodáváme chytrá, spolehlivá a dokonale funkční řešení, se kterými se naši klienti nemusí bát vydat do digitálního světa.
Marek: Se smrtelně vážnou tváří, bez náznaku jakéhokoliv úsměvu, vidím v prosinci 2019 Cognito rozšířené o další zajímavé klienty, nové šikovné kolegy na všech odděleních a s jasnou vizí, jak trumfnout v dalším roce ten uplynulý. Hlavně bych se ale na konci roku chtěl ohlédnout zpět a říct si, že jsme se opravdu nehonili jen tupě za výsledky, ale že jsme si to užili se vším všudy.
Jaké jste si na rok 2019 stanovili cíle? Kde by mělo být Cognito za 11 měsíců?
Honza: Z ekonomického hlediska nám nezbývá než růst, chceme se pustit do nějakých vlastních produktů... Vidíš, to jsou plány, o kterých jsem záměrně nemluvil, protože ještě nejsou úplně dotažené, a zvelebit kanceláře, což bude stát nějakou tu korunu. Chtěl bych se dostat na obrat 25 milionů, ale buďme realisté, na to teď nemáme dost lidí, kteří se navíc nyní na trhu práce dost těžce shání. Museli bychom obětovat kvalitu kvantitě. Takže budu spokojen, když se dostaneme k obratu 21 milionů. Kromě produktů se zaměříme na získání nových klientů pro naše obsahové oddělení, které je skutečně skvělé; spousta práce nás čeká na projektech v rámci skupiny MindForge, které jsme exotickým členem, protože jinak jsou tam jen samé startupy a po letech bychom se rádi vrátili také ke klientům z oblasti FMCG a fashion, u kterých se nám v minulých dvou letech z různých důvodů nedařilo. Nakonec, první vlaštovka u nás přistála již v lednu. Zásadním cílem je pro mě rozvoj týmu Cognito, a to jak po odborné, tak i mezilidské stránce. Je to pro mě bez přehánění širší rodina a některé neshody a odchody v posledních letech jsem tak nenesl úplně lehce.
Marek: Honza nakousl již vše podstatné, doplním snad jen, že bychom se rádi pohnuli zase o krok dál s vlastním CMS Winston, které je nyní kompletně přepracované a vylepšené a umožňuje nám mnohem rychleji vyvíjet weby. Novými produkty, jako je např. již zmiňované Pureo, bych i rád navýšil paušální složku obratu alespoň o 40–50 %, abychom snížili tlak na zakázkové projekty a mohli volněji dýchat – rozuměj častěji chodit na firemní pivo bez výmluv na deadliny projektů.
Co si dále přečíst
Rok se s rokem sešel a v pražském Cubexu se konal další ročník konference Brand Management. Loňský rok se nesl v duchu ekonometrie, dat a Les Bine...
Do marketingového klubu Cognito přestoupili dva hvězdní hráči – Martin Veselský a Simona Matúšková. Žluto-modrý dres oblékají od konce srpna a ryc...