Den zúčtování aneb po roce na kus řeči s Žankem a Márou

Novinky Zdenka Ševčíková

/rozhovor s Janem Jančou a Markem Bosákem/

Za pár dní to bude rok, co jsme si u kafe povídali s Honzou a Markem o plánech Cognita na rok 2019. A tak přišel čas nalít si čistého vína a zeptat se, jak úspěšní byli při plnění svých předsevzetí, co považují za největší úspěchy a faily uplynulého roku, a samozřejmě také na jejich nové utopické plány na rok 2020. Tak co myslíte, bude odvaha, s jakou se minulý rok podělili o své cíle, po zásluze potrestána?

Den zúčtování aneb po roce na kus řeči s Žankem a Márou

Nejprve update – kdo je kdo

Jan Janča, zakladatel Cognita a CEO, vizionář s specifickým perverzním smyslem pro humor a silnou orientací na byznys chaos. Zapálený cyklista a fyzik. Plešatý pán.

Marek Bosák, obchodní ředitel Cognita, plní trubky obchodu a dohlíží na to, aby se v nich nevytvářely zácpy či bubliny. Ve volném čase cestuje by rád cestoval, ale místo toho staví plot na zahradě. Vlasatý pán.

Takže borci, jak se vám dařilo v minulém roce? Máte splněno? Nebudí vás ze sna duch minulých Vánoc? ;)

Honza: Ale kdeže, nebudí. Než by se o to mohl byť jen teoreticky pokusit, předběhne ho moje dcera v roli spánkového teroristy. No a jestli máme splněno, to je samozřejmě otázka úhlu pohledu – asi jako při aktuálním hodnocení schodku státního rozpočtu. Obratově jsme splnili tuším na 110 %, chtěli jsme 21 a máme bezmála 23 milionů, takže jsme „doručili”. O Vánocích jsme tak nemuseli vyšilovat a užili si vlastně 14denní celofiremní dovču. Na druhou stranu, struktura obratu už tak úplně podle plánu nebyla. Bylo hodně zakázkového vývoje, ale vlastní produkty očekávání zatím nenaplnily. Nějaká poučení si z toho pro rok 2020 určitě bereme, ale celkově to překvapivě nedopadlo tak, že by si na nás Nelson ze Simpsonů mohl ukazovat a vyluzovat přitom své legendární: „HaHa!

Marek: V loňském roce toho bylo naštěstí tolik, že si stěží vybavím svatomartinskou husu, natož nějakého ducha minulých Vánoc. Troufám si říct, že jsme odvedli slušný kus práce, a nemám rozhodně pocit, že bychom promarnili rok čekáním na zázraky. Ono to vlastně nemohlo dopadnout jinak, když loňský rok začal novým kávovarem. Zajímalo by mě, jak by se na obratu projevily jiné drogy. Jinak v pracovní i osobní rovině se mi podařilo splnit, takže pokud v roce 2020 dáme repete, nemám nic proti.

Ať máme tohle téma za sebou, tak se rovnou zeptám, jaké byly vůbec největší Cognito faily minulého roku?

Honza: Ty jo, na tohle asi ještě nemám dostatečný odstup, ale nějaký úplně smrtící propadák v roce 2019 asi nebyl, byly to spíš epizodky se zvýšeným tlakem. Ale když o tom přemýšlím, tak možná neschopnost posunout rekonstrukci kanceláří, což ale bylo dané také externími faktory. Celý rok se řešilo stěhování kluků z Gaussu do jiného objektu. Nakonec se budou stěhovat až letos, vlastně za měsíc, a my se rovnou pustíme do práce na rekonstrukci. Co se podnikání týče, tak bych řekl, že výsledky prodeje služeb, kampaní a produktů prostě odpovídají tomu, kolik úsilí jsme věnovali jejich prodeji. 

Marek: Fail je, že se nám nepodařilo vymyslet stabilní kloudný dobrovolný program na páteční volna – vlivem objemu práce jsme dokonce v závěru roku museli zabrat i v tyto dny, za což děkuji všem. A dle dotazu soudím, že jeden fail ti stačit nebude. Tím dalším je neschopnost najít kapacity na dokončení nového webu Cognita, který nahradí současný polotvar. „Cognití kobyla tedy ještě chodí bosa, ale ne na dlouho,“ pravil Bosák.

Honza: S tím webem má Marek pravdu, ale taky je pravda, že ho má Míša moc pěkně nakreslený. Však koukněte na obrázek. Tak to musíme dokódovat a vypustit do světa. 

Redesign webu Cognito pro rok 2020

A co naopak úspěchy, za které byste se nestyděli veřejně pochválit?

Honza: Tak my jsme v tomhle ohledu trošku stydlíni, neb víme, že pach sebechvály je často následován fackou od paní reality. Dvě věci bych ale zmínil. Zavedli jsme čtyřdenní pracovní týden a zatím nezkrachovali. Naopak jsme si ověřili, že to jde, pokud jsou k sobě kolegové navzájem ohleduplní a zodpovědní. Když zrovna není krize z přetlaku zakázek, což tedy v listopadu trošku byla, je možné čtyřdenní pracovní týden udržet. Znamená to, že se nám zvýšila efektivita práce. Samozřejmě jsem si od pár finančníků vyslechl, že je to kravina a že mají lidi makat stejně efektivně 5 dní v týdnu, ale těm říkám „fuck off!“. Nepracuje se a nepodniká jen kvůli penězům, čas s rodinou a s přáteli si koupit nelze. Druhá věc je z mého pohledu obrovský posun na obchodním a back office oddělení. Za rok se tam z chlapců stali chlapi, kteří brázdí moře webového vývoje stejně neohroženě, jako pythonovská crimsonova permanentní pojišťovna. Kdybych zatřepotal paprčkama, Cognito zamáčkne slzu, hodí tělo přes palubu a popluje dál, vstříc novým dobrodružstvím. 
  
Marek: Největší radost mám z posunu v ohledu analytických schopností na oddělení grafiky a obchodu. Sešli se nám dohromady super obchodní případy, na kterých jsme to mohli otestovat, a šikovní UX designéři Marek a Jirka, se kterými se to dalo spáchat. Zatím máme pozitivní ohlasy na náš přístup k práci, což je největší odměnou a zároveň i nezlomným důkazem, že to můžeme označit za úspěch.

Reference ITS - UX design, webdesign, web na míru, brandNáš UX team v čele s Jurou Rusňákem na workshopu u klienta.

Honza: No a vlastně bych úplně zapomněl na jízdu pro Nadační fond dětské onkologie Krtek. S brněnskou hvězdárnou jsme dali dohromady sportovně dobročinnou akci, ve které jsme vybrali skoro 50 000 Kč, přičemž samotné Cognito přispělo polovinou částky. Určitě v tom budeme pokračovat, tohle prostě dává smysl.

Jedeme s krtkem na měsícFinále jízdy pro ND Krtek bylo i virtuální. Na hvězdárně jsme tak oslavili 50. výročí Apolla 11.

Vidíte nějaké nové trendy, ať už globální nebo čistě interní, cogniťácké, které se z minulého roku přenesou do toho letošního a možná i kousíček dál?

Honza: Jsem známý prognostik, takže nikoho nepřekvapí, že jsme v roce 2019 zaznamenali známky ochlazení v celé ekonomice, tak jak jsem předpovídal ;) Je tedy pravda, že to říkám už dva roky, takže jsem se nakonec trefit musel, ale i tak: „Jsem vám to říkal!“ ;) Náš obor to zatím ovlivnilo jen minimálně, ale zvýšená opatrnost je u klientů znatelná. Tento rok tak nebude jednoduchý a růst stejným tempem jako loni bude složité. U Cognita pozoruji hned dva trendy. Čím dál tím víc se věnujeme softwarovému vývoji a designu produktů, a to na úkor čistě marketingové práce, především té s nižší přidanou hodnotou, jako je žvatlání na sociálních sítích a „mačkání“ PPC kampaní. Druhý trend je spojený s mojí další předpovědí. Všichni si u nás pořizují děti, za minulý rok přibylo tuším 5 kusů a další jsou na cestě. Dovolím si proto říct, že je nenulová pravděpodobnost, že bude mít německá armáda do 20 let zase jednou pěkné uniformy, tentokrát střižené u brněnského návrháře ;) Ale tohle vám asi líp vysvětlí Mára.

Marek: Německá armáda se možná bát nemusí, třeba si novorozený Hugo Bosák na ně čas udělá, ale držím se zásady nekecat mu do budoucnosti, jen co se narodí – mohlo by to ovlivnit jeho budoucí kariéru motokrosaře a závodníka rally Dakar. Jinak to, že Honza svou „prognózou“ už dva roky vyvolává ducha ekonomické krize, nás ani tak neznepokojuje. Víc nás trápí, že se mu snad i daří ji přivolat. Globální nové trendy nemá smysl popisovat, tím se tento rozhovor automaticky pošle do kytek, ale interní trendy jedou v duchu loňského roku – chceme víc šlapat do vývoje interních produktů. Nápadů je více než prostředků, takže musíme třídit a plánovat.

Bude podle vás rok 2020 lepší než ten minulý?

Honza: Bude jiný, ve světě i u nás se děje dost věcí s potenciálem pořádné ekonomické řachy, Německo trošku šlape vodu... Takže z hlediska byznysu: „Uvidíme,“ řekl zenový mistr. Ale pokud nás bude společná práce pořád bavit a těšit, tak nemám strach.

Teambuilding - Husa 2019

Marek: Lepší než minulý? To snad ani nejde. Ledaže...

Takže plány na rok 2020 nejsou tak ambiciózní?

Honza: No. Proč vlastně pořád odpovídám jako první já? ;)

Marek: Protože jsi mě do toho rozhovoru dotlačil. Já budu rád, když neklesneme pod úroveň loňského roku, ve všech ohledech, ať už to zní přizdisráčsky, nebo ne. Abych naplnil očekávání ambiciózních cílů, tak bych rád prohlásil, že budu víc chodit do práce pěšky.

Honza: Tak dobře. Z předchozích odpovědí je jasné, že to letos vidíme trošku střízlivěji než loni, ale zase není třeba stahovat kalhoty, když je brod ještě daleko. Když to vezmu ekonomicky, tak chceme obrat mezi 25 a 30 miliony, krom období s extrémním pracovním zápřahem udržet čtyřdenní pracovní týden, ale lépe plánovat rozvojové aktivity a konečně dotáhnout alespoň jeden z vlastních produktů k nějakým pořádným, tedy alespoň statisícovým, měsíčním obratům.

Co se struktury služeb týká, tak jsme si v druhém pololetí ověřili, že jsme schopni poskytnout jak vývojářskou, tak i marketingovou a obchodní podporu začínajícím firmám a projektům. Máme dost zkušeností, abychom startupům pomohli se vším od strategie přes design produktu a vývoj až po zavedení procesů. Někdy v únoru můžete čekat dvě docela pěkné reference z této oblasti,  jedna se zaměřuje na oblast rozvoje měst a druhá na e-commerce. Soudě podle ohlasů lidí, kteří stojí za těmito nápady, jsou s našimi službami hodně spokojení. Takže pokud máte nápad na novou webovou službu a potřebujete udělat MVPéčko, připravit strategii nebo vysvětlit, proč to nemáte dělat, tak pište.

Marek: A nezapomeň taky na ten vlastní web. Kovářova kobyla zase nemůže chodit bosa tak dlouho, když je venku taková kosa.

A nějaké úplné novinky nechystáte?

Honza: No, spíš je třeba vyladit to, co jsme rozdělali v minulém roce a osvědčilo se, nedělat to, co se neosvědčilo, a soustředit se na kvalitu služeb a zlepšování celého zákaznického servisu. Pořád platí stará pravda, že nejlepší reklamu vám dělá spokojený zákazník. 

Strategicky přemýšlíme o tom, že bychom koupili nějaké brněnské společnosti poskytující podobné služby jako my nebo služby doplňkové. Myslíme si, že je v Brně čas na další konsolidaci trhu, a máme už vytipované nějaké potenciální partnery. Ale nic není tak daleko, abychom to už měli zohledněno v obchodních plánech.

Marek: Kromě drobností popsaných výše například chceme rozvinout náš webový konfigurátor produktů. Situaci na trhu jsme si proklepli, nějaké zkušenosti jsme probrali s naší první verzí a nyní nás čeká ověřování hypotéz a náraz na realitu. Věřím, že to má potenciál, takže počítám s tím, že k rýsovacím prknům zasedneme ještě v prvním kvartálu.

Borci, díky za rozhovor, ať se daří, a „Lomikare, Lomikare! Do roka a do dne se zase sejdeme nad zúčtováním…”

Co si dále přečíst