S rostoucí popularitou projektu se pojí narůstající návštěvnost, do hry začínají vstupovat různé analytické nástroje, sám Google navštěvuje web ča...
Zlatý fond slovní klišématografie
Text na web si zvládnu napsat sám, vždyť to nic není, navíc jsem z českého jazyka míval vždycky nejhůř dvojku, říkáte si možná. Nejdřív se ale podívejte na přešlapy, které se neustále objevují navzdory tomu, že si většina lidí „dokáže“ napsat web sama. Seznamte se s nejčastějšími klišé, poučte se z nich, a hlavně: Neopakujte chyby druhých!
1. Více než… a doplňte dle libosti
Z fráze se stal fenomén, který zjevně štve spoustu lidí. Ti se ve své nenávisti spojili a vytvořili Facebookovou skupinu Více než reklama, kde si vzájemně sdílejí různé slogany s těmito dvěma nadužívanými slovy. Můžete je napasovat na cokoli, a když navíc přidáte slůvko jen, máte parádu největší: Víc než jen kosmetika, víc než jen dovozce, víc než 100% zelený čaj, víc než jen konvektomat… Prostě víc!
2. Prostě ne!
Když už jsme u toho, na slovo prostě také raději zapomeňte. Už navždy bude patřit firmě Nike a jejich sloganu Just do it (sice nepřekládáme, ale když už Prostě to udělej). Pravdou je, že anglický výraz just zní mnohem lépe než jeho český ekvivalent, takže se nadmíru objevuje spíše v anglických frázích. S prostě to zkusila ještě společnost Hellmanns, která přišla se sloganem Je prostě to nejlepší a nikdo další už jej do sloganu nezačlenil. Naštěstí. Přesto se velmi často objevuje v běžných textech mimo slogany, proto je nezbytné varovat vás: Vyhněte se mu.
3. Neproste a neděkujte v každé větě
Ano, rodiče nám vždycky vtloukali do hlavy, abychom nezapomněli slušně pozdravit a poděkovat. Někteří si jejich radu vzali k srdci natolik, že nedělají prakticky nic jiného. Drtivá většina vět na webu i v mailu se bez děkování a proseb obejde, tak jimi zbytečně neplýtvejte.
4. Můžete vše, tak proč stále modální slovesa
Jsou všude a tempo nárůstu je vražedné. Proč, ptám se já. Přitom je to velice snadné.
- Kontaktovat nás můžete na – Kontaktujte nás
- V naší nabídce můžete najít – V naší nabídce najdete
- Můžete si vybrat – Vyberte si
5. Závorky, spojovníky a slovní (kou)zla
Vymysleli jste prímový název pro svůj projekt, který má hned několik významových rovin? Byla to fuška, ale nakonec to originální jméno máte. Ale ouha, ono to zase tak úplně nefunguje. Jazyková škola Skřivánek se například chlubí sloganem: The wor[l]d is yours. Studentský hudební festival si závorky propašoval až do názvu Youth for You(th). Chápu záměr, ale vizuálně to úplně nefunguje. Co teprve, když název chcete vyslovit nebo se, nedej bože, někomu musíte představit. Jak že jste to říkal? A to se píše takto, jo?
6. Podstatná jména ve slovesném župánku
Zřízení, projevení, snížení, obnovení, uplatňování, prozískání, připoskytování. To jsou ona, ukažte si na ně. Díky nim se vám zdá, že čtete větu, kterou snad ani nepsala živá bytost. Děkujeme za projevení zájmu. Pro získání 10% slevy vyplňte… Při poskytování služeb dbáme na uplatňování přísných hygienických zásad. Z tajemné příčiny vznikl mylný dojem, že vedlejší věta je špatně, proto se ji všichni snaží schovat do slova končícího na –ní. Existuje přitom spousta různých jiných (rozumějte lepších) cest pro lidi, nikoli roboty:
- Chcete 10% slevu? Vyplňte…
- Slevu 10 % vám rádi započítáme, stačí vyplnit…
- Když vyplníte…, sleva 10 % bude vaše!
7. Optimální řešení na míru, dynamická firma, leadr na trhu s videokazetami
Cizí slova jsou super, s minimální vstupní energií umožňují vytvářet rádoby chytré věty. Má to jediný háček. Nikdo je nechce číst, protože se objevují všude kolem nás. Každý chce vypadat sofistikovaně, a proto vznikají chladné a nic neříkající obraty jako …globální společnost aktivní v sektoru informačních technologií…. Případně narazíte na velice oblíbenou frázi …klademe důraz na komplexnost nabízených služeb… To o sobě tvrdí všichni, nemyslíte? Jestliže opravdu trváte na tom, že komplexnost služeb chcete na svém webu vyzdvihovat, dá se to napsat jinak: O své klienty se staráme jako o vlastní děti a neděláme nic napůl. Nechejte cizí slova za hranicemi svého webu a snažte se psát lidsky.
8. Hlavně nechejme čtenáře na pochybách
Společně chceme poskytovat nejlepší možný servis. Věříme, že si z naší (komplexní – jaké jiné, že) nabídky vybere každý. Nejen, téměř, možná, chceme. Působí to na vás nejistě, že! Navážete spolupráci s někým, kdo takto působí? Nevím, třeba vám poradí, nechte se překvapit. Zákazníci hledají oporu, pomocnou ruku. Víte, že umíte nejlepší dorty na světě? Tak to lidem řekněte: Pečeme lahodné dorty! Pozor, už první návštěva způsobuje závislost. Bez hrané skromnosti a hezky od plic, tedy od klávesnice.
Tak už víte, jakým slovním obratům se vyhnout obloukem, a zase jste o krůček blíž k tomu, abyste psali srozumitelné texty pro lidi. Směle do toho! Pokud si nevíte rady, jsme tady pro vás.
Co si dále přečíst
Rok se s rokem sešel a v pražském Cubexu se konal další ročník konference Brand Management. Loňský rok se nesl v duchu ekonometrie, dat a Les Bine...
Do marketingového klubu Cognito přestoupili dva hvězdní hráči – Martin Veselský a Simona Matúšková. Žluto-modrý dres oblékají od konce srpna a ryc...