S rostoucí popularitou projektu se pojí narůstající návštěvnost, do hry začínají vstupovat různé analytické nástroje, sám Google navštěvuje web ča...
Zajímá ještě někoho, jak psát správně česky?
Internet je rájem chyb. K publikování textu nepotřebujete editora ani korektora, prostě to nasázíte do šablony a vypustíte ven. Pravopisných i stylistických šíleností najdete v online světě hromadu. Vybrala jsem náhodně pár z nich a kladu si nelehkou otázku: Všiml si těch jazykových prohřešků ještě někdo další?
Pozor, teď nemluvím o diskuzích, příspěvcích na sociálních sítích nebo pochybných webech, ale o profesionálních (nebo aspoň se tak tvářících) projektech. Zpravodajské servery, oborové články, profesní blogy – lidé, kteří tam přispívají, se psaním živí. Jsou placeni za to, že budou psát bez chyb, a předpokládáme u nich určitou kvalitu textu.
Základem řemesla je elementární dovednost něčeho – švadlena musí umět ovládat šicí stroj, kodér zase html jazyk, řidič autobusu musí umět řídit. Někdo je v tom lepší, jiný horší, ale základy řemesla ovládá každý. Jaktože to nejde u psaní? Nechci nikoho uvařit na tom, že napíše expirace místo exspirace nebo spořící účet namísto spořicí účet. Jde o mnohem větší obludnosti s mnohem vyšší četností výskytu, až to jednoho vede k otázce:
Je vůbec potřeba psát bez chyb?
Vždyť je to vlastně šumák. Informaci předáme a o to jde především. Pokud tam někde chybí čárka nebo občas ujede s a z, nevadí, svět se přece nezblázní. Podívejte se, na co jsem narazila v posledních měsících a co je „zlá, nepěkná případ a věc“. Zvlášť dnes, v době automatických oprav, kdy za vás šikovný strejda Microsoft Word opraví všelijaké pravopisné přehmaty.
Mým cílem není si z někoho utahovat, chytračit ani si honit ego na tom, že v textu vyhrabu chybu a udělám z toho haló. Chci jen upozornit na to, jak bídná celá tahle situace je. Nebudu proto jmenovat konkrétní autory, ale jen firmy, které reprezentují. Nějaká jména by totiž padnout měla.
Tichá domácnost
Odněkud se ke mně dostal článek, kde jsem objevila fůru chyb, hlavně v interpunkci.
Tak jsem ze zvědavosti klikla na homepage a hle, co to nevidím.
To nikdo neměl čas si to po sobě přečíst? Nejspíš nebyl čas při tom všem shonu. Věřím, že e-mail copymatka@gmail.com v kontaktech nebude mít s copywritingem nic společného.
Regionální televize Polar
Předpokládám, že i v regionální televizi by měli pracovat novináři, kteří vědí, jak se píší české uvozovky (takto „“) a dle konvencí začínají větu velkým písmenem. Bohužel to tak není.
Mannamydlo.cz aka DrNatura
Uznávám, tento eshop se neživí psaním textů, ale některé perly prostě nelze jen tak mlčky přejít. Manna dělá úžasnou přírodní kosmetiku, o tom žádná, ale ty jejich texty. Co by na to asi řekli tínedžeři?
Umět řemeslo
Za ta léta praxe jsem se naučila, že pro ostatní není důležité zdaleka vše, co do nás tloukla „pančitelka“ češtiny. Kdekdo generuje různé texty, které nejspíš správně plní svou funkci. Navíc ten časový pres, že jo? Kdo by měl čas texty po sobě pročítat, to musí jít hned ven.
Nechci působit jako purista za časů Václava Jana Rosy – jazyk je živý organismus, který prochází vývojem, a je to správně. Nicméně, některé jazykové zásady se musí dodržovat, zvlášť pokud se psaním textů živíte. Platili byste někomu, kdo pořádně neovládá své řemeslo: kuchaři, který vám pošle neochucené a studené jídlo, nebo řemeslníkovi, který neumí zacházet s vrtačkou?
Já ne.
Co si dále přečíst
Rok se s rokem sešel a v pražském Cubexu se konal další ročník konference Brand Management. Loňský rok se nesl v duchu ekonometrie, dat a Les Bine...
Do marketingového klubu Cognito přestoupili dva hvězdní hráči – Martin Veselský a Simona Matúšková. Žluto-modrý dres oblékají od konce srpna a ryc...