Digitální agentura Cognito.cz uvádí na trh pokročilý rezervační systém WediLiv, vyvinutý speciálně pro pořadatele svateb a dalších společenských a...

Lednové výhledy na nadcházející rok si čtu ráda, ale ještě radši si je procházím až v prosinci, kdy můžu srovnat, nakolik se proroctví vyplnilo. Vybrala jsem pár zajímavých poznatků z průzkumu společnosti GlobalWebIndex. Tak schválně, jestli odpovídají vaší uživatelské zkušenosti. A za 11 měsíců zase zhodnotíme situaci – to už k lednoprosinci patří.
*Článek využívá dat z průzkumu společnosti GlobalWebIndex posbíraných v USA a UK v letech 2016 až 2018.
Za poslední rok svůj účet na sociálních sítích pozastavilo nebo zrušilo 32 % dotázaných, mezi nimiž byli i skalní uživatelé, kteří o sobě tvrdili, že na sociálních sítích trávili mnoho času. Možná až příliš, uvědomili si záhy. Dalších zhruba 45 % se snaží vědomě omezit čas strávený prohlížením životů druhých a dokazováním sobě i ostatním, že ten jejich je taky báječný, zvlášť když se dívají přes barevný filtr. Důvod? Už je to nebaví (nejvíce ze všech uvedených důvodů – 30 %). Dále se domnívají, že sociální média jsou plytké pozlátko založené na obrázcích (26 %) a nechtějí jim svěřit svá data (25 %). Z toho jasně vystupují dvě důležité roviny: Lidem chybí kvalitní obsah a bojí se o svá osobní data.
Přesto má více než polovina z nich (61 %) sociální média pro zábavu a čtvrtina přes ně za posledních 12 měsíců něco nakoupila. Co z toho plyne pro ty, kteří přes sociální média chtějí prodávat? Propojit prodej se zábavným a smysluplným obsahem – to se snadno řekne, že? Z vlastní zkušenosti radím: Vyprodukujte toho obsahu klidně méně, ale ať je to autentické, přínosné, vtipné; ukazujte na sociálních sítích firemní kulturu, lidi a něco, co by bavilo vás samotné. Nemusíte pořád jen prodávat nebo sdílet štěňátka. A vykašlete se konečně na primitivní clickbaitové soutěže typu Dej like a sdílej. Moc se těším na okamžik, kdy k tomu skutečně dojde.
Další velkou kapitolou je zabezpečení dat. Kvůli skandálům s únikem či přeprodáváním dat už lidé společnostem jako Facebook nevěří. Uživatelé jsou lépe informovaní a uvědomují si, jak jsou jejich osobní data cenná. Sociální média v boji o důvěryhodnost skončila na posledním místě – více či méně jim důvěřuje 36 %. Nejvíce lidé, co se nakládání s osobními online daty týče, důvěřují e-shopům (50 %), těsně v závěsu se drží hudební a video streamovací služby (49 %) a za nimi vyhledávače a e-mailové služby (48 %). Po všech těch GDPR tanečkách v druhé půlce loňského roku má e-mailová komunikace pořád celkem dobrou reputaci.
Dovolím si malou odbočku, která se úplně netýká ochrany osobních dat: Já mám newslettery ráda. Ty, ke kterým se sama přihlásím. U značek, které mám ráda. A věřím, že pomine doba zběsilého spamovaní všeho všem – jo, to se i přes veškeré nářky stále děje – a firmy pochopí, že střílet do houfu nemá smysl. Možná někoho ulovíte, ale mnohem víc jich poděsíte a znechutíte.
Důvěryhodnost je silná karta: 70 % uživatelů se o svá soukromá data obává nyní více než před rokem. Nakládání s osobními údaji a soukromými daty je diskutovaným tématem a společnosti musí svým zákazníkům stále prokazovat a dokazovat, že jim mohou v tomto ohledu věřit. Uživatelé chtějí vědět, jaká data poskytují, za jakým účelem a kdo s nimi dále nakládá. Hlavně chtějí mít jistotu, že jejich soukromá data neprodáte třetí straně. O to všem je musíte přesvědčit.
Výzkum dále ukázal, že celá třetina mladých lidí ve věku 16–34 let jsou ochotni poskytnout svá osobní data výměnou za obsah zdarma, například bezplatný přístup k videím nebo článkům. Soukromá data v tomto případě suplují jistou formu platidla.
Závěr není nijak objevný, vlastně je to stále to stejné, i když občas máme tendence to ignorovat: Kvalitní obsah a důvěra tvoří dva hlavní pilíře smysluplného vztahu se zákazníkem. My sami moc dobře víme, že vytvořit pořádný obsah, natož pak být kreativní, může být někdy docela fuška.
Zdroj:
GlobalWebIndex. Trends 19: The trends to know for 2019. GlobalWebIndex [online]. 2019 [cit. 17. 1. 2019]. Dostupné z: https://www.globalwebindex.com/reports/trends-19.
Digitální agentura Cognito.cz uvádí na trh pokročilý rezervační systém WediLiv, vyvinutý speciálně pro pořadatele svateb a dalších společenských a...
Zatímco o významu poměru čísel 90:60:90 pro vývoj lidstva pochybuje málokdo, skutečnost, že život, vesmír a vůbec řídí konstanty jako 9.81, 6.674 ...
Marketing je divoká jízda plná změn, které přicházejí a odcházejí rychleji než nadšení pro nové sociální trendy. Co fungovalo včera, dnes už nemus...