S rostoucí popularitou projektu se pojí narůstající návštěvnost, do hry začínají vstupovat různé analytické nástroje, sám Google navštěvuje web ča...
Připravte svůj e-mailing na okurkovou sezónu
Je tady léto, prázdniny, dovolená a taky okurková sezóna všech markeťáků. Důvod je nasnadě – každý se raději válí u vody, než aby čučel do počítače. Jak můžou letní měsíce ovlivnit vaši rozesílku a k čemu můžete slabší sezónu využít? Sepsali jsme pro vás rukověť e-mailingu do letních pařáků.
Tohle období je pro všechny markeťáky zkrátka výzva. Cílem je, aby značka zůstala relevantní a zajímavá. Můžete se držet zajetých kolejí, nebo to můžete zkusit jinak. A věřte nám, že tohle bude bavit nejen vaše zákazníky, ale i vás.
Why so serious?
Nebojte se toho a pohrajte si s obsahem. Léto je přesně to období, které k tomu vyloženě vybízí. Protože kdy jindy, než teď? S vybočením ze zavedeného tónu komunikace se to má obdobně jako s letním románkem. Víte, že bude trvat jenom chvilku a je vzrušujícím osvěžením jinak běžných dnů.
Vytaste letní témata a speciální akce
Je nám asi všem jasné, že v létě nebudete prodávat kulichy, ale kšiltovky. Nicméně zkuste se zamyslet, jestli se ve vašem sortimentu neskrývají nějaké utajené letní perly. A když je objevíte, vyleštěte je a vystavte pěkně na piedestal. Díky vám si zákazníci uvědomí, že tohle je přesně to, co jim na léto ještě chybí.
Speciální akce a slevy nejsou nic světoborného, nicméně skvěle fungují. A v létě bývají obzvláště zajímavé. Co si budeme povídat, na slevy zákazníci prostě slyší. A letní výprodeje některé značky rozjíždějí ještě před začátkem prázdnin.
Napumpujte newslettery zajímavým obsahem
Dopřejte svým zákazníkům zajímavé čtení. Zkuste mezi běžné newslettery zařadit letní speciál. Může být prakticky na jakékoliv téma, ale bude-li se nějak dotýkat vašeho byznysu, tím lépe. Hlavně aby byl inspirativní a/nebo užitečný.
Inspirujte se našimi nápady:
- Tipy na zlepšení produktivity – přínosné budou nejen v létě, hodit se můžou celý rok.
- Recepty – tady se držte hesla: „hlavně jednoduše a chutně“ a klidně i zdravě. Nikdo si totiž v létě nechce hrát na vývařovnu.
- Nápady na výlet – sepište krátký odstaveček, kam by vaši zákazníci mohli o prázdninách vyrazit. Je jedno, jestli to bude ve vašem okolí, na druhém konci republiky nebo v zahraničí. Důležité je, aby to pro ně bylo zajímavé místo, které si rádi přidají do svého to-visit listu.
- Doporučte letní čtení – ideálně z knížek, které máte vy nebo vaši kolegové přečtené. Nezapomeňte přidat citaci, co se vám na knížce líbilo a jak se vám četla. Volte spíše lehčí čtení – vzhledově i obsahově. Málokomu se nebude chtít tahat s bichlí, u jejíhož čtení bude potřebovat naučný slovník.
- DIY projekty – jestli se nějak dotýkají vašeho sortimentu, vymyslete seriál letních DIY projektů. Češi jsou od přírody kutílci, takže tady nemůžete šlápnout vedle.
Zvažte snížení frekvence rozesílky. Zato ji napumpujte o to kvalitnějším obsahem, který si vaši odběratelé rádi přečtou. O prázdninách rozhodně platí pravidlo, že méně je někdy více.
Ukažte, kdo za tím stojí
Vytvořte si s odběrateli vztah. Jak? Dejte jim nahlédnout pod pokličku vašeho byznysu. Představte své zaměstnance, prozraďte o nich (samozřejmě po dohodě s nimi) nějakou tu zajímavost, co rádi dělají v létě a jaké činnosti mají na starosti u vás ve firmě.
Ukažte, jak vznikají vaše produkty a služby, jak plánujete nové kolekce, na jaké novinky se zákazníci mohou těšit či jak se připravujete na novou sezónu. Takový fotoreport s krátkým textem na konci newsletteru je rozhodně udělá čtivější a zajímavější. A nalákat můžete i na další díl speciálu. Pokud zaujmete, zajistíte si po dobu prázdnin vyšší open rate.
Každý osobní detail se počítá a zákazníci si k vám díky nim vytvoří emocionální vazbu, protože ukážete něco, co konkurence ne. A to se počítá!
Co dělat místo hongání nohama
Spousta práce se dá v e-mailingu udělat i v zákulisí. A tak místo škrábání na pr… stech (nic jiného jsme samozřejmě napsat nechtěli), raději využijte volný čas ke zlepšení vašich kampaní v nové sezóně. Nenapadá vás, co by se dalo dělat? Máme pro vás pár tipů.
Hledá se recenze, zn. spěchá
Nemáte-li vytvořenou automatizaci na sbírání zpětné vazby od zákazníků, využijte k tomu klidnější letní období. Připravte speciální kampaň, v níž požádáte klienty o hodnocení zakoupených produktů nebo feedback na využité služby. To vám pomůže nejen zlepšit nabídku, ale také vzbudit důvěru u nových zákazníků (protože si ty recenze samozřejmě vystavíte na web, jinak by to bylo k ničemu).
Automatizace, to je moje gusto
Hned první automatizace, kterou musíte vytvořit je ta z předchozího odstavce – sbírání recenzí na váš web nebo Heureku či Google. A hned potom přidejte do party opuštěný košík, cross-sell kampaň, reaktivační kampaň a přání k narozeninám či svátku, i s nějakou tou slevičkou na nákup.
Pojďme se na jednotlivé kampaně podívat trochu blíž.
Kampaň na sběr recenzí
Netřeba dlouho vysvětlovat, na co tahle automatizace může asi tak sloužit. Recenze jsou cenné nejen kvůli rozhodovacímu procesu nových zákazníků, nýbrž i v prostoru pro vaše zlepšení. Dojde-li vám negativní feedback, neignorujte ho, ale kontaktujte klienta s návrhem řešení. I to v jeho očích buduje váš obraz.
Opuštěný košík
Na jeden nákup vychází u každého e-shopu hned několik opuštěných košíků. A kdo tvrdí, že ne, tak lže. Nebo si to neumí změřit. A právě proto je tu automatická kampaň s všeříkajícím názvem. Připomeňte zákazníkovi, že se mu u vás něco zalíbilo, ale jaksi zapomněl dokončit nákup. Tento e-mail mu umožní snadno se vrátit do vašeho e-shopu a nákup dokončit. Vaši nabídku můžete zatraktivnit nabídkou dopravy zdarma, slevou na nákup nebo jinou speciální nabídkou.
Cross-sell kampaň
Zvyšte si prodeje cross-sell kampaní. Jak to dokážete? Tím, že zákazníkovi doporučíte doplňkové nebo související produkty. Aby byla cross-sell kampaň co nejefektivnější, je důležité ji správně načasovat. Proto se nebojte testovat různá časová okna (týden, 14 dní měsíc atd.). Až se vám to podaří, získáte podporu dalších nákupů, zvýšíte konverzní poměr a posílíte spokojenost s vaším e-shopem. Na co byste neměli i u cross-sell (stejně jako u ostatních automatizací) zapomenout, je personalizace.
Reaktivační kampaň
Máte zákazníky, kteří u vás už dlouho nenakoupili? Připomeňte se jim! Tuto kampaň vytváříte přímo pro ně a chcete je namotivovat, aby se k vám zase vrátili. Retenční kampaně nejsou primárně zaměřené na prodej, ale na posílení vztahu prodejce–klient. Lidé se totiž rádi vrací tam, kde byli spokojení.
Co by tedy mělo být obsahem? Představte novinky, vyzdvihněte vaše výhody oproti konkurenci, vymyslete soutěž pro neaktivní kontakty. Dělat se toho dá spousta. Přihodit můžete i nějakou tu speciální nabídku nebo slevový kód, tím nikdo nepohrdne. Vaším cílem je prostě nalákat nakupující zpátky na váš e-shop a do vašeho košíku.
Přání k narozeninám či svátku
Takové přání k svátku nebo narozeninám potěší každého. A když k němu připojíte i nějakou tu slevičku nebo dáreček k nákupu, už se budete napřahovat na homerun. Míra otevření těchto e-mailů bývá až o 50 % vyšší než u běžných kampaní a míra konverze je dokonce o 20 % pravděpodobnější.
Další kampaně, které se vám budou hodit, jsou poděkování za přihlášení k odběru a sleva na první nákup.
A jestli nemáte nastavenou žádnou automatickou kampaň, máte do konce prázdnin o zábavu postaráno.
Analyzuj, analyzuj, analyzuj, nebo se z toho zblázníš
V létě dostáváte prostor na reflexi výsledků z e-mailingu. Nepochybujeme, že výkony vašich e-mailingových kampaní sledujete a pravidelně analyzujete metriky jako open-rate, prokliky a konverze. Nyní ale máte více prostoru si pohrát s přizpůsobením strategie na základě zjištěných výsledků. Efektivní e-mailing vám může pomoci udržet zákazníky ve spojení se značkou a posílit vaši pozici, a to nejen v okurkové sezóně.
Co dalšího můžete pro svůj e-mailing udělat
Časy se mění
Klesl vám s přicházejícím létem open-rate? V tom případě je čas na změnu. O prázdninách je zapotřebí otestovat různé časy rozesílky během dne či jiný den v týdnu. Vaším cílem je zjistit, kdy jsou vaši odběratelé nejaktivnější a vy máte možnost zaskórovat. Léto může změnit jejich návyky a je velká pravděpodobnost, že bude efektivnější odesílat e-maily jindy než obvykle.
Vyletněte šablony
Pořiďte vašemu e-mailingu svěží letní design. Jasné, veselé barvy a fotografie evokující léto zvýší atraktivitu vašich zpráv a společně s kvalitním obsahem chuť odběratelů si je přečíst.
Mobil vs. počítač
Ujistěte se, že jsou vaše e-maily plně responzivní a dobře se zobrazují na všech typech zařízení. Dnes už většina lidí čte e-maily cestou do/z práce, ale v létě to budou dělat ještě častěji. Proto je důležité, aby se váš obsah zobrazoval hezky a bez chyb i na menších obrazovkách.
I přesto, že se létu přezdívá okurková sezóna, může být pro váš e-mailing produktivním obdobím. S našimi tipy a triky se připravíte nejen na letní měsíce, ale i na nadcházející sezónu s ještě větším nasazením a kreativním přístupem. Nevíte za který konec to vzít? Nebo teprve s e-mailingem začínáte? Ozvěte se nám, vymyslíme to spolu.
Co si dále přečíst
Rok se s rokem sešel a v pražském Cubexu se konal další ročník konference Brand Management. Loňský rok se nesl v duchu ekonometrie, dat a Les Bine...
Do marketingového klubu Cognito přestoupili dva hvězdní hráči – Martin Veselský a Simona Matúšková. Žluto-modrý dres oblékají od konce srpna a ryc...