Pekelná nadílka vánočních kampaní pro rok 2024

Marketing Lenka Kenjová

Vánoční šílenství je zpátky v plné síle a s ním každoroční nálož vánočních reklam. Někteří to nenávidí, jiní milují. Jak jsme na tom my v Cognito asi tušíte… Zbožňujeme to! Vzájemně si posíláme reklamy, které nás rozesmály, rozplakaly nebo kvůli kterým jsme měli chuť vyskočit z okna kanclu (sídlíme ve druhém patře, takže by nás to nejspíš nezabilo, ale bolelo by to dost). A samozřejmě k nim všichni máme co říct. Proto jsme pro vás i letos nachystali mikulášský speciál plný toho nejlepšího, co zahraniční marketéři letos vypotili. Máte-li zájem o loňský ročník, najdete ho tady.

Proč jsou vánoční kampaně zlatým hřebem roku?

Pravda je prostá, drahý Watsone. Vánoce jsou pro značky stejně nezbytné pro přežití jako odpolední káva pro markeťáky. Skvělá kampaň nejen že přinese krátkodobý (a nadprůměrný) nárůst prodejů, ale když se udělá správně, chytne cílovku za srdíčko (a peněženku). Kvalitní vánoční kampaň díky tomu zůstane nejen ve vzpomínkách, ale má sílu dlouhodobě posílit značku. A o to se všichni snažíme.

Pokud jste letos nevymysleli něco úžasného, vložte svoji energii aspoň do pečení cukroví. Nezapomeňte, že váš úspěch s vánoční kampaní pro příští rok začíná už teď. No, dobře, trochu přeháníme, ale na jaře musíte začít na 100 %.

Jaký je recept na úspěšnou vánoční kampaň?

  • Vsaďte na emoce a vyždímejte své potenciální zákazníky do poslední kapky. Myslíme emocionálně. Ať už vsadíte na srdceryvný příběh nebo se dáte cestou humoru, emoce základ úspěchu.
  • Konzistence je klíč k srdcím vašich zákazníků. Najděte příběh, na který navážete i v dalších letech. Lidi vás za to odmění loajalitou a bude to mít pozitivní dopad na zvýšení vašeho market share.
  • Nostalgie táhne. Vánoce jsou obdobím vzpomínek, hodnocení uplynulého roku a plánů do budoucna. Využijte toho. Chceme mít u reklamy husinu a pocit, že Vánoce existují jenom díky vaší značce.
  • Najděte vyšší smysl a prodejte divákům poslání své značky. Produkt nebo službu zmiňte tak nějak mimochodem. Reklama, která nabídne víc než produkt, má větší šanci získat dlouhodobé výsledky.
  • Doručte kouzlo pravých Vánoc. Co chceme? Stromky, sníh, světýlka, štěňátka, šťastné děti a happyendy. Co nechceme? Nihilismus, cynismus a Grinchův přístup. Ať vaše kampaň září vánočním duchem tak, že si ji budeme chtít pustit i v létě.

V pekelné porotě zasedli

  • Michaela Luňáčková
  • Veronika Zedníčková
  • Martin Veselský
  • Petra Kašparová
  • Gabriela Bušinová
  • Simona Matúšková
  • Lenka Kenjová

Nachystejte si vanilkové rohlíčky a vaječňák, jdeme na to!

The Gifting Hour | John Lewis & Partners

  • Míša: Ten spot je jeden velkej chaos, ale vlastně co víc sedí na předvánoční čas jak JEDEN VELKEJ CHAOS? Je to prima, ale od John Lewis jsem čekala o trošku víc.
  • Verča: Johny Lewis a žádný smutný děti? Žádný opuštěný zvířátka? Spot na mě působí dost chaoticky. Už vidím tu partu markeťáků, která nad tím X měsíců seděla a přidávala a přidávala až najednou sami nevěděli, co měla být ta pointa. A navíc! Ten dárek nám jako fakt neukážou? Já ho chci vidět!
  • Martin: About time, ale místo toho, aby se hlavní hrdinka potkávala se svým mrtvým otcem, kupuje dárek svojí sestře, a co je horší než vybírat dárek pro sourozence? 4/10
  • Peťa: John Lewis byl ještě před pár lety pro Brity symbolem začátku vánočního období. Když vydal svou vánoční reklamu, skoro každý ji viděl. Možná je to pro mě nostalgie, možná už to prostě není to, co bývalo. Myšlenka reklamy je každý rok víceméně stejná – emoce, mezilidské vztahy, vánoční jiskra. Letošní video se o to sice snaží, ale je tak chaotické, že se z něj jiskra vytratí ještě před koncem.
  • Gabec: V podstatě jsem celou dobu nechápala, co se děje. Vlastně to nechápu ani teď. Jsem ráda, že mám bráchu, kterému každý rok stačí jen ponožky a tričko.
  • Simča: Jo, je to chaos a člověk se v tom trochu ztrácí, ale vlastně to celkem vystihuje ten předvánoční shon. Spíš než o dárek šlo asi o vzpomínky a emoce. Vyloženě mě to nepohoršilo, možná to mohli udělat míň přeplácané.
  • Léňa: Tahle reklama mě baví. Možná bych víc uvítala, kdyby šly jednotlivé události chronologicky, ale jinak to celé vystihuje (aspoň moji) honbu za vánočními dárky a celkově předvánoční chaos. A souhlasím s Verčou – taky chci ten dárek vidět!

Santa Earned The Break | KitKat

  • Míša: Já miluju značku Kit Kat. To, jakým stylem dokážou být konzistentní, no matter what, je nejvyšší liga, kterou si lze představit. A ač tu není čtyřprsťák, ani Chunky, tak prostě Santa potřebující pauzu jede na stejné vlně. Už jsem řekla, že miluju Kit Kat?
  • Verča: Nedal si Santa k tomu KitKatu i něco z tátovy vinotéky? Jednoduchý, stručný a na konci videa přesně vím, co mi má utkvět v paměti.
  • Martin: Je překvapivé, že je to v USA a Santa neskončil s prostřelenou hlavou, jen přelomený napůl. KitKat je konzistentní i na Vánoce, cením.
  • Peťa: Asi taky potřebuju pauzu od koukání na vánoční reklamy. Aspoň rychlý a k věci to bylo.
  • Gabec: A jako já toho Santu chápu, taky by mi z té šichty hráblo, ale asi bych si chtěla odpočinout jinak, než na gauči u smíšené rodinky, chroupající čokoládovou tyčinku. Dejte mu wellness. Jo, a reklama fajn, drží se to značky, tak proč ne, ale za minutu už nebudu vědět, o čem ta reklama byla.
  • Simča: Santa potřebuje pauzu. Je to milé, KitKat drží svoji linku, ale nijak zvlášť mě to neoslovilo. Inkluzivita je dnes trendy, ale jak to vidím všude, přijde mi to trochu na sílu. Reklama neurazí, ale brzy na ni zapomenu.
  • Léňa: Kitkat se drží svého claimu a akorát mu nasadil vánoční kabátek. Ale proč ne, když to funguje? Je to vtipný. Reklama roku z toho sice nebude, ale letos to zafunguje.

A Magical Christmas | Lidl

  • Míša: Kouzla se dějí o Vánocích. Lidl vsadil na klasickej doják, kterej vždycky funguje, pokud mu dáte kvalitní scénář. Smutný příběh, kouzla, dětská radost, dospělá radost, světýlka a jídlo všude, rodina a padající marshmallows. Perfektní a věřím, že sebemenší cíťa bude potřebovat kapesníček. Jo, a maj mývala!!
  • Verča: Skvělej námět, ze kterého by mohl vzniknout ještě lepší celovečerák. Lidl má vánoční reklamy rok od roku lepší. Oceňuju i propojení s mývalem, který figuroval v minulém vánočním spotu. A to, že si ho i po roce pamatuju taky o něčem vypovídá. Tohle se fakt povedlo, dávám 10/10.
  • Martin:Vtipné, milé, vánoční. Kdo by takové zvonečky nechtěl? Pohádkové kulisy a kouzla k Vánocům už patří, stejně jako bude Lidl, pokud bude mít podobné reklamy každý rok. (Proč si matka rodiny přála velkého perníkového muže? Nevím.) 9/10
  • Peťa: Milé a tradičně vánoční. Ničím nepřekvapí, ale spoustu lidí to dojme a navodí jim to christmas spirit.
  • Gabec: Proměnit brokolici na sušenky je snem každého dítěte, a že si perníček ze Shreka střihne roli i v reklamě jsem nečekala (už bylo na čase)… ale jsem dojatá, fakt že jo.
  • Simča: Lidl ukázal dětskou snovost a srdečnost, která působí mile a lidsky. Vláčky, perníček, hudba a dokonce i spor o kapustu tam hravě zapadají a vytvářejí Vánoční atmošku. Je to hezké, docela doják, líbilo se mi to.
  • Léňa: Máte někdo kapesníčky? Lidl natočil celovečerní doják ve třech a půl minutách. Asi netřeba víc dodávat, protože vše už bylo řečeno. Scénář, herci, zápletka – všechno funguje jak má. Akorát mi vrtá hlavou, proč si děti přály být na Štědrý den v Lidlu?

Get into the Christmas Spirit with Kevin The Carrot | Aldi

  • Míša: Srší ze mě čirá závist, Kevina a Aldi do Česka! Ne vážně, viděli jste někdy takto promyšlený koncept s hlavním hrdinou, který se zrodí jednou ročně na Vánoce? Kevin by si zasloužil víc než jen reklamu UK.
  • Verča: Mám radost, že nám Aldi dopřálo Kevina i letos. Teď ještě ty prodejny v Česku. Vypravěčův hlas mě vtáhl do děje od první chvíle a celý mi to dává trochu Minions vibe. A booby trap? Geniální :D
  • Martin: Super animace, zajímavé postavy. Kevin neví, jak vypadá trouba, vaří doma jen Katie? Katie má knírek, je to opravdu jen krytí, nebo je transgender? Chci vědět víc, počkám na celovečerní film. Aha, to byla reklama na Aldi.
  • Peťa: Nebavilo mě to tolik jako jejich loňské video s Kevinem v hlavní roli, ale animace je pořád skvělá, vtipy super a v hromadě vánočních reklam to stále vyniká. 
  • Gabec: James Bond kdo? Já chci celý film :D
  • Léňa: Kdybych chtěla být hnidopich, tak položím otázku, proč se Duch Vánoc neosvobodil sám, když stačilo jenom zatlačit na špunt? Ale nejsem. Prostě další skvělá variace na Kevina Karotku, tentokrát jako Jamese Bonda. Ještě pár let a můžou ho rodiče pouštět dětem místo Tlapkové.

Sainsbury's BIG Christmas | Sainsbury

  • Míša: Nejlevnější produkce to určitě nebyla. Ale proč obr na začátku krájí cosi po vzoru Kendall, to mi asi uniká. Reklama splňuje všechny vánoční požadavky, ale nevím, já asi nemám ráda obry na Vánoce. Mám z něj stejné pocity jak z té děsivé paní O2.
  • Verča: Neměla by si utírat nos spíš ta prodavačka, když vidí před obchodem obra a ještě si vleze k němu do tašky? Jinak celá produkce videa je topka, tady se fakt nešetřilo.
  • Martin: V této reklamě je všechno, příběh BFG jsem neznal, ale vystihuje o čem Vánoce jsou. A dokonce si pamatuju, že to byla reklama na Sainsbury’s.
  • Peťa: Příběh chápu, vánoční reklama to je, osobně to na mě působí trochu děsivě, ale asi taky nemám ráda obry na Vánoce.
  • Gabec: Hezké, roztomilé, jen moc nechápu, proč má ten obr tak velké uši? Já nad tím musela celou dobu přemýšlet, ale zjistím si to.
  • Léňa: Malá Sofie neudělala moc zářnou kariéru, když pracuje v Sainsbury… No nic, obr Dobr je pořád stejný dobrák, všechno oběhá, uvaří, upeče a pak vám to přinese až domů. Zkrátka lidumil jak má být. Oceňuju detail v podobě fňokurky.

Amazon Midnight Opus | Amazon

  • Míša: Jak by řekli bratia, mám z toho zimomriavky! Amazon umí dělat dojáky? To čumím. Jen ten zpěv tomu pánovy úplně nežeru. Nejlepší herecký výkon nepředvedl. Škoda, potenciál tu byl.
  • Verča: Z toho pěveckého výkonu jsem měla husí kůži. Jen mu mohli k tomu saku objednat z Amazonu i kalhoty.
  • Martin: „Neotřelý příběh, který tady ještě nikdy nebyl.“ Napsal někdo do zadání. Škoda že tvůrci neumí číst. Zatímco řidič, co sako přivezl musí čůrat do petky, aby stihl rozvézt co nejvíc balíčků, pán si může v pracovní době zpívat?
  • Peťa: Jednou v roce na Vánoce Amazon vykouzlí úsměv svým zaměstancům na tváři a všechny nás ubezpečí, že lidská radost a pohoda jsou důležité. 
  • Gabec: Martine, i ty si můžeš zpívat v pracovní době, i ten řidič při čůrání může. Mně to vykouzlilo úsměv, a to to většinou dokážou jen štěňátka a moje postel. 
  • Léňa: Letos jsou vánoční reklamy plné velkých příběhů. Tenhle mě ale úplně neoslovil a příští rok už si na něj nevzpomenu.

M&S Christmas Food

  • Míša: Konečně někdo pochopil, že Vánoce nejsou jen o dojáku, ale dávku pořádného sarkasmu si zaslouží taky, přece jen… pojďme si říct, 90 % listopadu a prosince jsme takoví. A tu tinkerbell chci taky.
  • Verča: Sarkasmus ve vánoční reklamě? Finally. Už bylo dost dojemných příběhů a opuštěných dětí! Podobnou frustraci z Vánoc mám i já, takže bych ocenila, kdyby mi jednu M&S vílu poslali taky. Díky!
  • Martin: Nápad super, účel to splnilo, že bych si na tuto reklamu někdy v budoucnu vzpomněl? Asi ne, ale je to něco jiného. Škoda, že tam musí být zase magické stvoření, které něco zachraňuje, podle mě by to šlo i bez toho.
  • Peťa: Rozhodně osvěžující a probudilo mě to z monotónnosti podobně emočně laděných vánočních reklam.
  • Gabec:  “Welcome, mere strangers, invade my personal space." :D :D :D já se pobavila, konečně.
  • Léňa: Tak jako má Aldi Kevina, Marks&Spencer má svou dobrou vílu kmotřičku. Letošní sarkastická nota mě hodně ba. Jen víc a houšť!

Shaun the Sheep x Baa-bour | Barbour

  • Míša: Ty kráso, to je bizár. Doufám, že ta šála je z ovčí vlny. Tuhle reklamu by jim mohla závidět i Ovečkárna.
  • Verča: Další collab ovečky Shaun a Barbour? Už vidím, jak se všechny děti zlomyslně smějí té části, kdy ovečce spadne ledová kostka na nohu. Ale to je asi tak jediný.
  • Martin: Jo, dobrý. Pro děti asi zajímavější, ale nevím, kolik z nich si může dovolit kupovat na Vánoce pro své rodiče takové šály.
  • Peťa: Podle mě je to zatím nejzajímavější reklama. Stop motion animace od Aardman vyniká mezi ostatními – je skvěle zpracovaná a roztomile vtipná. Obě značky, Barbour a Aardman, sdílejí stejnou lásku k řemeslu, a to je na výsledku vidět. K tomu pak přidali limitovanou edici recyklovaných bund, jejichž prodejem podporují charitu. Někteří možná řeknou, že téma je zaměřené spíš na děti, ale tak Vánoce jsou o návratu k radosti, hravosti a… nebo je slavím špatně?
  • Gabec: Být mi 5 let, jsem nadšená, to mi bohužel není, ale ovečka je pořád cute.
  • Léňa: Je to další díl pohádky o ovečce Shaun nebo reklama na Barbour? Roztomilé, ale poněkud tuctové.

Gnome of Christmas | Asda

  • Míša: Nojooo, ani sněhová kalamita nesmí chybět! Ale vzhledem k počasí a trpaslíkům, nehodila by se tahle reklama spíš do Polska?
  • Verča: Vánoční klišé plné kýčovitých porcelánových postaviček. Nebylo jich už dost? 
  • Martin: Prodavači potřebují znova pomoc aby zachránili Vánoce? Jak píše jeden komentář –„Takhle si to představuje vedení.“. Možná přehodnotím i hodnocení k Sainsbury’s, ale gnomové jsou víc creepy než BFG.
  • Peťa: Meh.
  • Gabec: Ještě nikdy jsem neviděla drag zahradního trpaslíka. Zbytek reklamy už jsem zapomněla.
  • Léňa: Banda zahradních trpaslíků zachraňuje Vánoce? Kde se všichni vzali? A proč to dělají? Samé otázky...

Waldo Anthem | Etsy

  • Míša: To je perfektní zpracování marketplace reklamy. A to ozdobený nádraží s obřím stromem? Ta scéna je fakt nádherná.
  • Verča: Přítelkyně, které stojíte za víc než jen další Paco Rabanne parfém a Dove sprcháč? Sem s ní!
  • Martin: Vtípek na How’s Waldo fajn. Jako osvěta o duševním zdraví super. Jako reklama na Etsy nic moc. Podle smíchu mu přítelkyně koupila úplnou blbost, kterou nechtěl. A taky mi nikdo nevymluví, že té holce řekne „Ahoj“, takže je to buď námořník, Čech, nebo se po Vánocích objednávám na ORL.
  • Peťa: Roztomilej vtip, ale trochu se ztratilo propojení s Etsy.
  • Gabec: Udělalo se mi špatně u  „I love crowds“, jinak je to hezké, ale spíš mi to přijde, jako kdyby tu reklamu kdysi kdosi vymyslel a teď se to snažil za každou cenu napasovat na Vánoce.
  • Léňa: It’s always „Where's Wally?“ and never „Who’s Wally?“ Neokoukaná reklama, která by fungovala i jindy než jenom na Vánoce. Skvěle vystihuje podstatu Etsy.

Sweet Suspicion: A Waitrose Mystery | Waitrose

  • Míša: Okamžitě mi dejte part 2!!!!!!!!!! Hvězdný vánoční příběh s něco jako Sherlockem. Love it.
  • Verča: Kdybych v té rodině byla já, tak je hned všem jasný, kdo ten puding sežral. Tady to tipuju na toho detektiva, který se to bude snažit hodit na tu babičku. Nebo bez jeho vědomí uždibovala celá rodina až z něj nic nezůstalo? Napadá mě tolik scénářů! Potřebuju nutně part 2.
  • Martin: Za mě super nápad, hero product jasný a lidi mají na Vánoce co kupovat. A když už pro to do Waitrose půjdu, tak vezmu něco navíc.
  • Peťa: Potřebuju vědět, jak to dopadne!
  • Gabec: Za mě asi vítěz, všechno super, od příběhu přes audio, po kočku. Jo, a beztak to byla ta babička.
  • Léňa: FE-NO-ME-NÁL-NÍ a tak britské, jak jen to jde! Skvělý nápad i zpracování. Každý divák má svůj tip na „vraha“ vánočního pudinku a všichni s očekáváním vyhlížíme part 2. A Matthew Macfadyen? Kdo by řekl, že bude takhle válet i v reklamě na supermarket.

Vánoční bonus – reklama vytvořená AI

The Holiday Magic is coming | Coca-Cola

  • Míša: Vánoce jsou tady, Vánoce jsou tady! Já vlastně nevím, jestli mi vadí nebo ne, že není lidsky řemeslná. Ale kamiony jsou zpátky. Ještě mi do Čech vraťte prosím ve velkým Coke light. Dík.
  • Verča: Doneste mi popcorn, jdu se začíst do nepříčetných komentářů, kterým AI sebrala vánoční spot Coca Coly. A možná jeden přihodím taky. Jako proč? Ti lidi jsou creepy, ujíždějí jim oči, chybí tomu příběh a celý je to takový suchý. No nevím.
  • Martin: Vánoce jsou tady! AI video nebo ne, tady jde hlavně o melodii a vibe.
  • Peťa: The Holiday Magic is gone.
  • Gabec: Hmmmmmmmmmmmm… to byl jen vtip?
  • Léňa: Popravdě? Kdybych to viděla v televizi, tak by mě asi ani nenapadlo, že tuhle reklamu vytvořila AI. Prostě typická vánoční Coca-Cola reklama z devadesátek, ze které vám nejvíc utkví vánoční kamion a znělka. Naopak mi to přijde jako skvěle využitý potenciál umělé inteligence.

Dočetli-li jste až sem, zasloužíte si náš dík. Pokud s našimi názory nesouhlasíte, klidně si je nechte pro sebe – Vánoce jsou přece časem klidu a míru. A jestli toužíte po opravdu odborném rozboru letošních kampaní, mrkněte na velký vánoční report od System1.

Co si dále přečíst