Jak Google vidí rok 2018

Marketing Eliška Špačková

Novinky, plány, zhodnocení a jak to bude dál očima Google, tohle všechno se teď dozvíte. O trendech a budoucnosti ve světě internetu se mluvilo v rámci celého Google Agency Day. Pokud bych ho měla shrnout čtyřmi slovy, bylo by to: mobil, automatizace, export, video. Tyto oblasti Google vyhodnocuje jako hybné síly on-line světa, a proto se kolem nich neslo celé odpoledne.  

Mobily, mobily, mobily

Skloňujeme je už delší dobu všichni. Za loňský rok tvořil podíl mobilů ve vyhledávání v České republice 42 %, a to jsme lehce pozadu oproti sousedním zemím. Meziroční růst je stále markantní a pohybuje se kolem 30 %. Google ČR letos očekává prolomení hranice 50 % mobilního trafficu. 

I přesto 60 % českých webů stále ještě není na návštěvnost z mobilů připraveno. Důležitost mobilům Google navíc přiklepl i ohlášenou změnou indexace webů, během letošního roku konečně přistoupí ke strategii tzv. mobile-first indexing, o které už se mluví delší dobu. Pro placené i neplacené vyhledávání se tak mobilní stránky stanou hlavním vyhodnocovacím faktorem pro zobrazování.

Je tedy nejvyšší čas začít brát přípravu mobile-friendly webů opravdu vážně. Nástroje jako PageSpeed Insight a Lighthouse, které pomáhají s optimalizací webů pro mobily, byste tedy v letošním roce rozhodně neměli vynechat, také vzhledem k tomu, že Google pro ně chystá další rozšíření. Těšit se můžeme např. na srovnání mezi zeměmi nebo na kalkulačku, která spočítá, o kolik vám rychlejší web může zvednout tržby. Pokud si s optimalizací vašeho webu nevíte rady, neváhejte se obrátit na nás.

Automatizace

Umělá inteligence a automatizace jsou stále častěji zapojovány do reklamního prostředí a tento trend následuje i Google. Je vidět, že jim postupně začínají věřit agentury i samotní klienti – oproti předchozímu roku Google zaznamenal nárůst automatizace kampaní o 80 %. V prostředí AdWords ji mimo jiné pozorujeme na nových funkcích automatického bidování. Smart Bidding zdokonaluje algoritmus a přináší novinky v cílení díky lepšímu zpracování signálů od zákazníků – upravuje například cílení podle lokality, kam se teprve chystáte. 

Google klade velký důraz na atribuci jednotlivých kanálů. V tomto roce vyjde nový nástroj Google Attribution, který právě v této oblasti přinese novinky a další automatizované vychytávky. Nástroj už běží v betě a my se nemůžeme dočkat, až ho vyzkoušíme.

Mezinárodní kampaně

Klienti a agentury mají jednu zásadní věc společnou a tou je potřeba neustálého růstu. A pokud chcete svůj byznys nakopnout co nejrychleji, export, tedy zahraniční kampaně, je pro vás jasnou volbou – když na něj jdete s rozumem. Dle průzkumů Googlu i zkušeností klientů přináší export růst až 50 %, a to nejen klientům, ale i agenturám. Zájem je tedy na obou stranách. I v této oblasti Google aktivně pomáhá svým partnerům a klientům růst, nabízí nástroje jako např. Market Finder, rozšiřuje svůj support tým pro nový byznys a uvidíme, jestli brzy nepřijde s dalšími novinkami.

Video kills the radio star

V dnešním digitálním světě nás video provází na každém rohu a přijímáme ho tak přirozeně, že si ani nestihneme všimnout, jak rychle internet zaplavilo a kdo ho konzumuje. Doby, kdy video na internetu bylo hlavně pro mladé, jsou dávno minulostí a jeho oblíbenost závratně stoupla také s rozšířením datových tarifů. V České republice měsíčně zhlédne video na internetu 83 % populace (pro porovnání na sociálních sítích je 72 % obyvatel). Před Vánoci u nás byla prolomena magická hranice 2 miliard zhlédnutých videí za měsíc. Potenciál je nejsilnější na mobilních zařízeních a smart TV, kde meziročně roste o 40 %. Google se také podíval na to, jaká je měsíční sledovanost dle vybraných kategorií (data v milionech zhlédnutých videí za měsíc v ČR).

Není divu, že i pro oblast videa Google chystá mnoho novinek, kdy se zaměří na lepší propojování signálů od diváků, umožní nové způsoby cílení i měření kampaní. Můžeme se těšit na nové nástroje např. na Brand planner, který by se měl kromě zásahu vyrovnat také s překryvy digitálních reklam, a tím poskytnout přesnější data o dopadu kampaní. Na konec ještě připojím číslo 90 – tolik procent Google očekává, že bude tvořit video na celkovém on-line trafficu v roce 2020.

Digitál pro lidi

Technologických novinek se chystá dost; na závěr chci ovšem ocitovat náčelnici českého a slovenského Google Taniu le Moigne. Ta na letošním Google Agency Day připomněla, že ani v dnešní uspěchané době automatizace, robotů a umělé inteligence nesmíme zapomínat na lidský faktor. Jak důležitá je tzv. managing complexity, kdy svoji roli hraje diverzita, pohled na věc z více úhlů a budování vztahů. Může to znít jako učebnicové klišé, ale celý velký digitální svět je stále o lidech, respektive pro lidi, kteří jsou různí a mají různé potřeby. A z tohoto pohledu je třeba k němu přistupovat. Být kreativní, kritický, zároveň nezapomínat na vzájemnou komunikaci, spolupráci a především vášeň. A tu my teda máme!

Potřebujete poradit?

Co si dále přečíst