Jak napsat srozumitelný web

Marketing Eliška Saktorová

Máte podezření, že váš web nefunguje úplně správně. Klienti neobjednávají, nepíšou, nevolají, zkrátka ticho jak po pěšině. Důvodů, proč se to děje, existuje asi stovka. Dejme tomu, že by na vině mohly být špatné texty. Pojďme se na ně zaměřit.

Netrpte dlouhé elaboráty

Nebojte, nebudu vás krmit známými radami jako: Nepoužívejte trpný rod, protože přímo úměrně s ním klesá i atraktivita textu a soustředěnost čtenářů. Nebudu se ani vytahovat tím, že se nemají psát dlouhá a těžká souvětí. Obě poučky všichni dobře známe, a pokud jste o nich neslyšeli, stačí si kliknout na jakýkoli copywriterský blog. Já vám teď poradím lepší věci.

Vystrčte hlavu z písku

Svůj byznys znáte velmi dobře, ostatně jinak byste v něm nepodnikali. Uvědomte si ale, že většina návštěvníků vašeho webu je na tom přesně opačně. Kdyby se vyznali ve stejném oboru, nebudou za služby platit vám. Představte si, že píšete pro člověka naprosto neznalého vaší branže. To znamená: žádná hantýrka, žádné profesní zkratky produktů, žádné složité zabíhání do detailů. Odborníkům bude jasné, že jste texty přizpůsobili laickým čtenářům, a ti zase pochopí, co jim chcete říct. Zmatení jazyků typicky podléhá finanční sektor, kde čteme třeba tato souvětí:

  • Certifikát €FA, který je zkratkou pro European Financial Advisor™, představuje prestižní evropský certifikát v oblasti finančního poradenství a plánování, jehož získání je na jedné straně velmi náročné, na druhé straně ale představuje záruku kompetencí v dané oblasti na výborné úrovni. (zdroj http://vipco.cz/certifikaty/).

Dobře a proč by to mělo potenciální klienty zajímat, chce se dodat. Jedná se o prestižní certifikát, ale jaký je důvod chtít jej? Počkat, ono to je ještě jinak, my jej nemáme chtít, tady se jen někdo chlubí. Po chvilce se totiž dopátráte jádra pudla a zjistíte, že poradci firmy tento certifikát získali. Uf, máme to.

Neodbíhejte od tématu

Držte se základního sdělení a stále myslete na gró toho, co chcete předat. Nesnažte se na hlavní stránku dostat maximum informací. Návštěvník se v nich ztratí a odejde vám. Neumíte-li svůj byznys popsat v jedné větě, je něco špatně. Osekejte parazitní slovíčka a definujte přesně, co vlastně děláte. Návštěvník vaší stránky musí během 10 vteřin vědět, kam se dostal. Tady už lehounce zabíhám do disciplíny UX, která je s textem úzce spojena.

  • SingleCase: Vrátíme právníkům pořádek do spisu.
  • AnaPur: Superjídlo z rostlinných surovin, které vám dodá všechny potřebné živiny.
  • Cognito: Digitální agentura s vášní i rozumem

Naopak Český koš se na úvodní stránce až moc rozpovídal:

  • Tradiční dárkové koše nabízejí především české regionální výrobky. Řada produktů nese licenci ochranné známky s chráněným zeměpisným označením, značku regionálního produktu nebo známku Regionální potravina. Proutěné koše zdobí jemná krajka a elegantní umělé kvítky. Dárkové koše jsou rozděleny dle chutí a jsou dostupné ve třech velikostech.… Ještě nespíte?

Úplně by stačilo říct: Dárkové koše s tradičními českými výrobky. Zbytek není tak podstatný anebo jej koneckonců sami spatříte na obrázku.

Syntax není sprosté slovo

Chcete si právě „googlit“, co syntax znamená? Tak to dopadá, když někdo zbytečně používá odborná slova. Ale žádné strachy, nehodlám porušovat vlastní pravidla, konkrétně to o zastrčené hlavě v písku, a vysvětlím vám to. Syntax ukazuje, jak text drží pohromadě, zda je správný slovosled, jestli na sebe slova navazují a věty dávají smysl. Eshop Bolf nám plete hlavu:

  • Zjistěte, jak se bude chovat naše sportovní oblečení při tréninku pod širým nebem nebo v posilovně. – Opravdu by mě zajímalo chování oblečení; co pak uděláte, když si vaše triko na tréninku pod širým nebem postaví hlavu a nechce s vámi dále cvičit?
  • Objev s námi úžasné návrhy a překvapivou kombinaci streetwearových a casualových outfitu. – Úžasné a překvapivé, že? Ono zkrátka nejde jen vršit na sebe zdánlivě hezká slůvka.

Úsporně a neotřele

Už víte, že se máte vyhnout složitým větným konstrukcím. Neznamená to ale, že budete psát banální a jednoduché texty. Vtip spočívá v tom, že sdělení vyjádříte srozumitelně a neotřele, zkrátka tak, aby si ho každý zapamatoval. Příklady jsou vždycky lepší než složité vysvětlování. Podívejme se tedy, jak ano:

  • Například Fakulta informatiky VUT láká: Máme pro tebe IT svatyni. Tu nakonec po studiu opustíš jen proto, až uvidíš ta numera – co ti firmy dají za plat. Svatyně a numera, netradiční slova v jinak srozumitelném textu fungují dokonale.
  • Zonky zase ubezpečují: Ve smlouvě nenajdete žádné záludnosti.

Rozkazujte

Co to ta bláhová holka píše, že máme rozkazovat svým klientům? To přeci nejde. Že ne, tak se podívejte, jak to funguje: Pošlete balík. Nakupte se slevou. Přejděte k nám. Vyberte si… Přiměřeně svého návštěvníka a případného klienta veďte, říkejte mu, co má udělat. Vy jste odborník, který přeci ví, co je nejlepší. Na webových tlačítkách zase používejte výzvu: Chci půjčku. Odeslat žádost. Zjistit více.

Už víte, co máte dělat a čemu se určitě vyhnout. Držím pěsti při psaní.

Když to nepůjde, obraťte se na nás

Co si dále přečíst