Facebook nabídka, která se neodmítá

Marketing Jan Janča

Poté, co Zuckerbergovi parťáci v srpnu loňského roku sklopili uši a ukončili projekt Facebook Deals, jsou nyní zpět s jeho reinkarnací v podobě Facebook nabídek. Funkce, kterou uplynulé měsíce testovalo několik vybraných obchodů, je nyní k dispozici všem – zpoplatněná. Že by tlak ze Zední ulice?

Ode dneška nejspíš začnete ve svých newsfeedech objevovat nový typ příspěvků stránek obchodů, restaurací či značek, které se vám, vašim přátelům či přátelům vašich přátel líbí. A pokud vám budou nápadně připomínat nabídky některého z tuzemských slevových portálů, nejste daleko od pravdy. Ať už se radujete, či děsíte, Facebook nabídky jsou tu.

Protože slev není nikdy dost

Facebook nabídky umožňují obchodníkům komunikovat slevové či akční pobídky prostřednictvím jejich Facebookových stránek. Zveřejněné nabídky se zobrazí na Timeline profilech obchodníků a v newsfeedech uživatelů tak, jak je tomu u klasických příspěvků. Po kliknutí na odkaz Získat nabídku obdrží uživatel potvrzující email s bližšími informacemi o využití nabídky. Email si vytiskne nebo jej na svém smartphonu ukáže obsluze a voilá – hrnek kafe gratis je doma.

Facebook nabídky jsou tu

No nekupte to, když je to tak levný! (Zdroj: engadget.com)

Kdo a jak si smočí zobáček?

Facebook umožňuje tři typy uplatnění nabídek – Pouze v podniku, V podniku a online a Pouze online. Z toho vychází i logická cílová skupina majitelů stránek, kteří nabídky využijí – retail obchodníci, jinými slovy klientela slevových portálů. Bude tedy nadmíru zajímavé sledovat, jak Nabídky zamíchají kartami na trhu slevových portálů, nemluvě o okamžiku, až na český píseček vstoupí Groupon.

 

TV Facebook uvádí...

Jak to funguje a kolik to stojí?

Facebook nabídku vytvoříte na vaší stránce formou příspěvku kliknutím na záložku Nabídka a další (dříve Událost) => Nabídka. Poté zvolíte, zda bude nabídka platit pouze pro kamenný podnik, e-shop či obojí. Následně zadáte text nabídky, počet uživatelů, kteří mohou nabídku získat, podmínky čerpání, platnost a nahrajete obrázek. Při volbě Pouze v podniku můžete zadat i naskenovatelný čárový kód, při volbě zahrnující e-shop můžete zadat kód pro uplatnění nabídky. Oba kódy budou součástí emailu, který uživatelé po uplatnění nabídky obdrží, ve výsledku usnadní využití slevy a také sledování využitých nabídek.

Facebook nabídky jsou tu

Bude to skutečně nabídka s velkým "N"?

Můžete si zvolit, jak nastavíte rozpočet pro konkrétní nabídku – buď přímo na Timeline (tedy systém, který už známe z propagace příspěvků – vyberete si z rozbalovací nabídky možnost, která vám nejvíce vyhovuje po stránce investované částky či osloveného publika), nebo pomocí Správce reklam. Podle prvních pozorování vás oslovení 10.000 uživatelů přijde na 10 dolarů, padesátitisícihlavé publikum vás bude stát 50 doucků, matematika je tedy vcelku jasná.

Vytvoření první nabídky je zdarma, abyste si mohli „osahat“, co a jak, a stejně jako u klasického příspěvku můžete cílit, komu z vašich fanoušků se nabídka zobrazí, a také naplánovat její zveřejnění v budoucnosti. Zveřejněná nabídka má totožné vlastnosti jako běžný FB příspěvek, uživatelé ho tedy mohou lajkovat, komentovat a sdílet. Lze předpokládat, že zejména v prvních týdnech po spuštění by měla být nadprůměrná viralita zajištěna.

Na co si dát pozor?

  • Facebook nabídky mohou využívat stránky oplývající alespoň 400 fanoušky
  • Jakmile nabídku zveřejníte, již ji nemůžete dále upravovat, takže dvakrát čtěte, jednou sdílejte, je přeci jenom rozdíl nabízet deseti- a stoprocentní slevu. Pokud budete chtít nabídku zrušit, můžete ji buď odstranit, nebo (v případě, že nabídku již někdo využil) pozastavit (obé po kliknutí na tužtičku). Nezapomeňte však na to, že uživatelé, kteří se ještě před pozastavením o nabídku přihlásili, mají na slevu nárok a jejich odmítnutí vám na zdi pořádek rozhodně neudělá.
  • Historie prokázala, že kamenem úrazu slevových poukázek je poslední článek řetězce – prodejci v kamenných obchodech, restauracích a hospodách, kteří v lepším případě nemají o slevě dostatečné informace, v horším mají, ale chovají se k zákazníkovi jako k onuci. Důkladné informování a vzdělávání těchto lidí je tedy nutností, obzvlášť když se sleva týká sociální sítě, kde si zákazníci (a zejména ti nespokojení) nenechají nic pro sebe.

S jakou se Nabídky v českých facebookových luzích a hájích potáží, ukáží až příští měsíce. Již teď je však jasné, že přinejmenším zčeří v současné době značně stojaté slevové vody. A to je dobře.

Použíté zdroje:

 

  1. Barr, A. and Oreskovic, A., Exclusive: Facebook to charge merchants to run offers:http://www.reuters.com/article/2012/09/20/us-facebook-offers-idUSBRE88J0N220120920
  2. Indvik, L., Facebook Charges Businesses to Run Offers: http://mashable.com/2012/09/20/facebook-offers/
  3. Facebook Offers: http://www.facebook.com/help/offers

Co si dále přečíst