S rostoucí popularitou projektu se pojí narůstající návštěvnost, do hry začínají vstupovat různé analytické nástroje, sám Google navštěvuje web ča...
Elon osvoboditel, TikTok pro dospělé a postující konspirátoři. Co nás čeká na sociálních sítích v roce 2023?
Na Facebooku už je i vaše babička a Instagram nám skoro začíná zastarávat. Gen Z preferuje autentickou appku BeReal, kde se na rozdíl od instáče nepostují předem pečlivě vybrané, stylizované a mnoha filtry projeté fotky, ale fotí aktuální snímky bez příkras. Ještě víc než kdy předtím se ale do popředí dostává TikTok, ve kterém reklamní inzerenti vidí velký potenciál, uzavírání kontraktů v B2B sekci se pomalu, ale jistě přesouvá na LinkedIn a Instagram dělá, co může, aby udržel krok a inzerenti z něj neutíkali na jiné platformy. Co dalšího se nejspíš bude dít ve světě sociálních sítí v roce 2023?
Elonův Pták je osvobozen aneb co bude s Twitterem?
Elon jede. Prvenství nejbohatšího člověka světa sice už nedrží (vivat Louis Vuitton!) a kokain do Coca Coly ještě nevrátil, Twitter však už pod sebou má. „Pták je osvobozen,“ oznámil jeho převzetí, které ho stálo astronomických 44 miliard dolarů. Nákup Twitteru odůvodnil tím, že chtěl síť zbavit botů a trollů, kterých je prý na Twitteru víc, než si minulé vedení dokázalo přiznat.
Musk se totiž ihned po převzetí nechal slyšet, že Twitter čekají zásadní změny. A svých slov dostal krátce poté. Elon totiž bezprostředně po nákupu Twitteru vyhodil rovnou toho nejvyššího, a s CEO Twitteru Paragem Agrawalem odešel i finanční ředitel Ned Segal a tisíce dalších zaměstnanců. A na dohodu rozhodně neodcházeli. Podle neověřených zdrojů deníku New York Times museli být někteří propuštění dokonce z budovy vyváděni ochrankou.
Pak taky Musk obnovil účet zabanovaného exprezidenta USA Donalda Trumpa (o obnovení nechal hlasovat lidi) a některých dalších kontroverzních osobností, kterým byly účty pozastaveny z důvodu údajného šíření dezinformací.
Zhrzený Donald tedy stále zůstává věrný své Truth Socials, síti, kterou si založil po slavném banu, ale podle jeho nedávných slov se Twitter nyní nachází v rozumných rukou.
Zakladatel automobilky Tesla a vesmírného SpaceX se dále rozhodl pro zpoplatnění ověřených účtů na Twitteru. Současní držitelé modrobílé fajfky musí v přepočtu 200 Kč zaplatit do 90 dnů, jinak o ověření přijdou. A stejně tak bude muset cvakat kdokoliv další, kdo bude chtít být na Twitteru „ověřen”.
„Všem stěžovatelům: Stěžujte si prosím i dále, ale bude to stát 8 dolarů,“ komentuje zpoplatnění sám miliardář a na svůj twitterový účet přidává memečka:
Jasně sakra. Co je pro Elona osm doláčů!
Toto ověření si tedy teď u svého jména může zajistit kdokoliv, nehledě na to, jestli je politik, žurnalista, známá osobnost nebo nějaký Johny Smith ze Severní Dakoty. A nebo třeba smyšlený neživý troll, proti kterým chtěl Musk původně brojit…
A důvod zpoplatnění? Musk chce prý lepší finanční výsledky firmy. Aktuálně má firma ztrácet skoro 4 miliony dolarů denně. Musk prý ale nekoupil Twitter, aby vydělal víc peněz, ale aby se pokusil pomoci lidstvu, které má rád. (Fakt. To řekl. Tady je to napsaný.)
Muskovy změny se setkaly s velkou vlnou kritiky, a Elon chtěl dostát svých slov, že chce vždy to, co je lepší pro lidi, a zveřejnil na svém profilu anketu, jestli má odstoupit z pozice CEO Twitteru. Větší část z 17,5 milionů hlasujících si přeje jeho odchod, a vypadá to, že se excentrický miliardář výsledkům ankety skutečně podřídí a do čela Twitteru vybere nového člověka.
A co nás kromě cálování na Twitteru v roce 2023 nejspíš čeká? Týmy mají pracovat na nastavování označení v příspěvcích. Budete si moci vybrat, kdo vás může označit nebo naopak označování zakázat.
Musk sám se označuje za absolutistu svobody projevu, je tedy pravděpodobné, že můžeme počítat se zmírněním dosavadních twitterovských regulí.
Jak se k novému vedení Twitteru postaví značky, tedy reklamní inzerenti, je jedna velká otázka. Doposud už inzerci na Twitteru pozastavilo několik vlivných značek. Mezi nimi třeba automobilka Audi nebo farmaceutický koncern Pfizer. A spoustu dalších velkých brandů cítí nejistotu a obavu ze změn, které se v poslední době s Twitterem dějí, některé zase rozhodil odchod mozků po Muskově nástupu.
Adults only na TikToku
Netěšte se. Nepůjde o žádný lechtivý obsah. Nahota a pornografie jsou stále na této platformě zakázány. Hranice možnosti živého streamování se posune na 18 let a zavede se nová kategorie vysílání Adults only, tedy obsah pouze pro dospělé, oznámil TikTok. Nová pravidla by měla zajistit bezpečnost dospívajících, kteří na této síti tvoří většinové procento uživatelů.
TikTok se také snaží konkurovat čím dál tím populárnější aplikaci BeReal spuštěním vlastního TikTok Now, které je od podzimu 2022 dostupné i v Česku. Stejně jako BeReal chce aplikace ukazovat reálný a ničím nevystajlovaný život svých uživatelů – postujete jedenkrát denně, fotíte okamžik rovnou přes aplikaci, tedy žádné nahrávání uložených, předvybraných a upravovaných fotek, ke snímku pak přidáte i selfiečko. Na pořízení obojího máte omezený čas a jen pár pokusů.
TikTok Now, další ze sociálních sítí zakládajících si na autenticitě.
A ač to zní pro některé z nás skutečně neuvěřitelně, Tik Tok nejspíš buduje vlastní distribuční síť ve stylu Amazonu. Zveřejnil inzeráty na pracovní pozice, hledá například manažera logistiky pro globální centrum v Seattlu a další.
Plánování příspěvků na Insta
Byznys účty si budou moci naplánovat čas zveřejnění příspěvku. Až doposud šlo sdílet posty pouze v reálném čase, nyní však přes Pokročilá nastavení zvládnete oddálit čas zveřejnění postu o několik hodin i dní. Naplánovat čas půjde přímo v aplikaci, ne pokud zveřejňujete příspěvky přes Creator Studio. Instagram se bojí odlivu inzerentů na TikTok nebo YouTube a snaží se zkomfortnit značkám a reklamním inzerentům uživatelské rozhraní, jak jen to jde.
Další novinkou budou minutová stories (doteď Instagram delší videa ve storiečkách sekal na kousky).
Krátká videa vládnou světu
TikTok, Reels na insta, ale i Facebook a jiné platformy. Z hlediska marketingu jsou krátká výstižná, vtipná nebo zajímavá videa nejúčinnější formou audiovizuální propagace. Dobře fungují i videa o délce 10 sekund, k zaujetí publika tedy není třeba vymýšlet expozici, kolizi, krizi… Pokud zkusíte nějakou chvíli sledovat trendy a inspirovat se třeba u zahraničních tvůrců, věříme, že i přes počáteční peripetie neskončí vaše tvorba katastrofou.
„82 % marketérů řeklo, že videoobsah jim pomohl navýšit přímé prodeje.“
Wyzowl, 2022
Podle vrchní ředitelky pro video obsah pro Evropu, Střední Východ a Afriku společnosti Google Dyany Najdi pokud jde o inzerci, netřeba objevovat již jednou objevené. Pokud určitý formát funguje, je škoda jej pro komerční účely nevyužít. Publikum ve specifickém online prostoru jako je TikTok, Instagram nebo YouTube Short oceňuje spíše autenticitu.
LinkedIn jako hlavní kanál pro B2B byznys
Trend, který narůstá každým dnem víc a víc. Profesní síť LinkedIn už dávno neslouží jen jako online úložiště vašeho profesního životopisu. V posledních měsících zaznamenává rekordní růst a podle světoznámé digitální markeťačky Kristy Neher se předpokládá, že do dvou let bude tvořit až 25 % B2B propagace.
Mít pravidelně updatovaný profil na LinkedInu už dnes patří k základům firemní komunikace. Pokud nás nesledujete, napravte to.
Pokud jste to tedy ještě neudělali, je načase zakomponovat publikaci na LinkedInu do svých plánů strategicky. Buď jako komunikaci za celou společnost skrze firemní profil, nebo jako nástroj k posilování osobních brandů zaměstnanců nebo představitelů značky.
Chcete oslovit ženy? Zkuste to přes Pinterest!
Na všech sociálních sítích je uživatelský poměr muži vs. ženy vyrovnán, až na jednu jedinou. Na Pinterestu je drtivá většina uživatelů ženského pohlaví, poslední statistiky uvádějí necelých 77 %!
Design, móda, pečení a dekorace. To je Pinterest.
Nejčastěji tuto síť využívají k inspiraci, Pinterest je platforma založená především na estetice a kvalitních fotografiích, pokud jsou tedy vaše produkty vizuálně působivé, nebude od věci zvážit založení profilu na Pinterestu.
Můj Mastodon, moje pravidla
Pokud by vám přišlo, že je těch sociálních sítích málo, je tu Mastodon. Mluví se o ní jako alternativou k Twitteru (který mnoho lidí po nástupu Muska bojkotuje). Mastodon však není klasická centralizovaná sociální síť, jde spíše o nástroj, naprogramovaný kód, který si každý může instalovat a začít tvořit vazby se svými přáteli a známými. Pravidla hry si zde každý nastavuje podle svého uvážení.
I podle claimu je vidět, že se Mastodon snaží vymezovat vůči Twitteru…
Vadí ti některá vyjádření, přijde ti něco za hranou, máš pocit, že někdo šíří nenávist nebo podněcuje k násilí? Šup s ním pryč. Nebo seš toho názoru, že na “tvém” Mastodonu si může každý psát, co chce? Dobrá tedy.
Uživatelé si mohou vybrat komunitu, která je jim svými pravidly blízká. Mastodon dokonce nabízí platformu Nasface, kde se sdružují příznivci konspiračních teorií a esoteriky.
Pro cestu časem nebo do hlubin konspirátorovy duše je tu Nasface.
Tak co, která novinka vás zaujala nejvíc? Vidíte budoucnost své inzerce v Adults Only na TikToku, nebo vaše cílová skupina rovná čakry na Nasface? Máte dobře zmáknutý profil na Facebooku, feed na Instagramu a jste si jistí, že využíváte naplno veškerý potenciál online komunikačního mixu? Pokud ne, napište nám na marketing@cognito.cz. My se vám na to mrknem a vy si zatím můžete porovnat současné trendy s našimi predikcemi z loňského prosince.
Co si dále přečíst
Rok se s rokem sešel a v pražském Cubexu se konal další ročník konference Brand Management. Loňský rok se nesl v duchu ekonometrie, dat a Les Bine...
Do marketingového klubu Cognito přestoupili dva hvězdní hráči – Martin Veselský a Simona Matúšková. Žluto-modrý dres oblékají od konce srpna a ryc...