Digitální agentura Cognito.cz uvádí na trh pokročilý rezervační systém WediLiv, vyvinutý speciálně pro pořadatele svateb a dalších společenských a...

Sleva, výprodej, zdarma, exkluzivně, původní, jedinečný… Jsou vám tahle slovíčka povědomá? Určitě jste je taky už v nějakém svém textu použili. Nezatloukejte, my to nikomu nepráskneme. A jestli jste opravdu žádné z těchto slovíček nebo jim podobných do svého textu nenapsali, tak klobouk dolů.
Je to přesně tak, jak zpívají ve své slavné písničce pánové Voskovec a Werich. Občas se stane, že se i ostřílený copywriter musí uchýlit k podobnému výrazu. Jenže ono to není jen tak. Když totiž napíšete do textu něco takového, musíte to mít podložené. Nejlépe nezávislým výzkumem nebo studií. Jinak byste totiž tak mohli dopadnout podobně jako sedláci u Chlumce.
Rozhodně na to, abyste to nenapsali tam, kam nemáte. V nejméně očekávaný okamžik se totiž může objevit naštvaný zákazník nebo vaše konkurence, která vám to chce pěkně zavařit. Potom už jenom stačí napsat na Českou obchodní inspekci (ČOI) nebo Radě pro reklamu (RPR) a vy se můžete začít třást strachy při čekání na verdikt.
Od ČOI se můžete dočkat pokuty až 50 milionů korun nebo zákazu prodeje výrobku. Oproti tomu RPR je nestátní nezisková organizace a jakožto taková nemůže udělovat pokuty. Vydá však doporučující rozhodnutí a může ho podstoupit Krajskému živnostenskému úřadu, který už tu pravomoc udělovat sankce má.
Občas potřebujete trochu nakopnout a projdete si pár konkurenčních textů. Dejte si pozor, abyste se neinspirovali až příliš! Použijete-li text jiného autora bez jeho dovolení, máte zaděláno na solidní kauzičku, která vás bude stát nemalé peníze. A nemusíte přímo kopírovat. Stačí, když použijete stejný styl, který bude původní text připomínat. Pamatujete si ještě, co nám vtloukali na škole o citacích? Tady to funguje podobně...
Kterými zákony byste se tedy měli řídit? Vaší mantrou by jednoznačně měl být autorský zákon 121/2000 Sb.
S použitím lživých informací sice žádný zákon nepočítá, ale tuto praxi rozhodně nemůžeme doporučit. Jestli máte krátkou paměť, vraťte se k části „Na co si dát pozor“ v tomto článku a přečtěte si znovu, jaké sankce vás mohou potkat.
Je-li váš text shledán jako lživý, tučná pokuta na sebe nebude dlouho čekat. Pokud pracujete in-house v marketingovém oddělení nebo v marketingové agentuře, zaplatí ji vaše firma. Ta po vás může následně vymáhat náhradu škody. Jestli jste copywriter na volné noze, platíte vy. Odpovědnost za napsaný text leží na vás.
Nenechte se unést službou nebo produktem. My vám věříme, že je to ta nejúžasnější a nejužitečnější věc na světě, ale máte to podložené fakty? Pokud máte uspořádaná jasná fakta o tom, že tomu tak doopravdy je, směle do toho. Jinak raději vymyslete jiný způsob, jak potenciálního zákazníka zaujmout. Určitě vymyslíte spoustu jiných důvodů, proč by si měli vaši službu/produkt pořídit.
Slogan „Nejlepší pračka na trhu“ zní dobře, každého zákazníka zaujme a vy se můžete poplácat po zádech za dobře odvedenou práci. A co to takhle jednou zkusit bez superlativů? Co třeba „Spolehlivá pračka, se kterou vyperete už za 40 minut“. Sice to není tak bombastické, na druhou stranu rozhodně máte jistotu, že neklamete zákazníka.
Vybrala jsem pro vás ze stránek Rady pro reklamu dva příklady za všechny. Jde o velké hráče, a jestli se pohybujete v online světě jako ryba ve vodě, nejspíš jste o nich už slyšeli.
Pamatujete si na velké haló, které se loni rozpoutalo na sociálních sítích? ČOI tehdy prohlásila, že je vše v pořádku a k žádnému klamání zákazníka nedošlo. Rada pro reklamu se na to dívala jinak. Podle ní KFC nezvolilo vhodný způsob komunikace a tím docházelo ke klamání zákazníka. Tentokrát z toho KFC vyvázlo jenom s pošramocenou pověstí, do níž se strefoval nejeden internetový vtipálek, žádnou pokutu nedostalo.
Hyundai je v kauzách Rady pro reklamu poměrně stálicí. V poslední době je to hlavně proto, že se naváží do jiného českého výrobce aut – konkrétně do Škoda Auto. A i když vám tahle reklama může připadat vtipná (mně osobně se její copy velice líbí), tak se to prostě nedělá.
S přednáškou na toto téma vystoupila na letošním CopyCampu právnička Petra Dolejšová z e-Legal. Zde jsou její 4 pravidla, na něž by měl každý copywriter myslet při psaní.
Nechcete riskovat pokutu od ČOI nebo být posuzováni Radou pro reklamu? Chcete mít na svých stránkách nebo v reklamách důmyslně promyšlené texty? V tom případě se nám ozvěte.
Digitální agentura Cognito.cz uvádí na trh pokročilý rezervační systém WediLiv, vyvinutý speciálně pro pořadatele svateb a dalších společenských a...
Zatímco o významu poměru čísel 90:60:90 pro vývoj lidstva pochybuje málokdo, skutečnost, že život, vesmír a vůbec řídí konstanty jako 9.81, 6.674 ...
Marketing je divoká jízda plná změn, které přicházejí a odcházejí rychleji než nadšení pro nové sociální trendy. Co fungovalo včera, dnes už nemus...