AI v akci: nástroje, bez kterých se už neobejdeme

Marketing Jan Špičák

Od prvních testů s ChatGPT na popisy produktů až po komplexní využití nástrojů Midjourney nebo Heygen. V tomto pilotním díle se podíváme na konkrétní AI nástroje, které využíváme, a proč jsme se pro ně rozhodli. Prozkoumáme, jak nám OpenAI API pomáhá automatizovat textové úlohy, jak Midjourney a Leonardo.ai transformují naše kreativní oddělení, a jak ElevenLabs a HeyGen mění přístup k hlasovým a virtuálním avatarům. O všem jste už beztak slyšeli, tohle je pohled do našeho zákulisí.

OpenAI a ChatGPT

ChatGPT jsme poprvé testovali na podzim 2022, kdy jsme s jeho pomocí zkoušeli zatraktivnit popisky produktů e-shopu prodávajícího zdravou výživu. Nejprve ručně, poté automatizovaně – na jaře 2023 jsme „omylem“ investovali 18 $ a „omylem“ vygenerovali lepší produktové popisky pro téměř 1600 produktů – hupsík.

Jak to máme s „četem“ teď? Každý den jej v rámci týmu použijeme několikrát pro opravdu různorodé činnosti – od pomoci v kreativním procesu („Vymysli dalších 10 nápadů na reklamní kampaně pro prodejce elektroniky v Brně na základě předloženého briefu“), přes změnu tonality e-mailu nevrlému kolegovi nebo rychlý překlad kreativy PPC reklam, po složitější úkoly jako analýzu dat v Google Sheets nebo návrh vhodného vzorce, když už fakt nevíš! A to jsme stále pouze u ChatuGPT ve webovém rozhraní nebo nově aplikaci pro macOS. Podrobně se o ChatuGPT rozepsala (nyní už bývalá, RIP vzpomínka na tebe níže) copywriterka Martina.

OpenAI API právě s modelem gpt-4 nebo gpt-4o, který je totožný s tím, co se využívá v chatu, integrujeme i napřímo do některých klientských aplikací a webů. Pomáhá „přechroustat“ text na vstupu a vhodně jej zformátovat, udělat výtah nebo připravit automaticky meta popisky k článkům. Chystá text pro našeho AI moderátora, aby jej zvládl přečíst krásnou pražskou výslovností, nebo zadává pokyny pro generátor ilustračních fotografií tak, aby na nich nebyly dvouhlavé děti nebo hispánský generál AČR.

Midjourney, Leonardo.ai a Stable Diffusion

Tahle svatá trojice AI nástrojů na našem marketingovém oddělení nám šetří čas především co se vizuálů a kreativy týče. Začali jsme moodboardy a první kreativní oťukávačkou a teď tyto nástroje bereme jako multifukčního kolegu designéra, který za málo peněz dokáže udělat hodně muziky. Za malý budget dodává v podstatě to, co bylo nedávno pro většinu klientů utopickou představou, na kterou potřebovali desítky hodin seniorních designérů a tedy obrovský rozpočet. Loni na jaře jsme Midjourney ve velkém využili pro první AI kampaň Evropy 2, v níž jsme vygenerovali něco málo přes 1 500 vizuálů více či méně reálných prostředí. Perfektně se také hodí pro generování grafických assetů – ikonky, placeholdery do prototypů webů atd.

Na některé kreativy je i Midjourney krátké, proto jsme na pomoc povolali Leonardo.ai, který kromě toho, že nemá až taková etická omezení, má dostupné API, čímž se otevírají další možnosti využití. Momentálně máme integrováno u zmiňovaného AI moderátora. Leonardo.AI využívá modely Stable Diffusion, které nabízejí mnoho dalších možností, jak s grafikou pracovat. Na příkladech níže můžete nahlédnout lehce pod pokličku testování možností různých nástrojů – face swap (výměna obličejů) našich kolegů nebo logo agentury zapracované do různých prostředí – s využitím rozšíření ControlNet. Jak toho dosáhnout? Napište nám a můžeme se pobavit detailněji.

ElevenLabs a HeyGen

ElevenLabs byl snad první nástroj ze všech výše zmíněných, který jsme dlouhou dobu jen testovali a reálně neměli jak využít. Poprvé jsme jej využili pro naklonování hlasu AI moderátora, interně testujeme využití pro voiceovery či čtení našich článků. Poměrně čerstvou novinkou je možnost generování zvukových efektů, takže už nemusíte hledat zvuk prdícího polštářku, ale prostě si ho vygenerujete.

Velkou sílu (s kterou přichází i velká zodpovědnost) skrývá nástroj v překladech celých videí. Není problém „předabovat“ váš podcast, video pozvánku nebo přeložit onboardingové video do některého z desítek podporovaných jazyků.

Od ElevenLabs můžeme plynule přejít k nástroji HeyGen, který slouží primárně pro tvorbu virtuálních avatarů. My jsme v Cognitu zkombinovali to nejlepší z výše uvedených nástrojů a v rámci HeyGen generujeme kompletně virtuální zprávy pro Frekvenci 1. Chce to trochu obratnosti vědět, který nástroj je vhodné kdy použít, mít k ruce šikovné programátory a designéry a olalá, moderátoři a televizní rosničky třeste se. Ne, děláme si srandu, lidská práce je stále nenahraditelná, ale proč si to neulehčit tam, kde to dává smysl?

OK, generovat si motivační citáty od Markuse Revolty není úplně efektivní, ale rozhodně pomáhá zvedat morálku.

Chcete využít AI pro vaše projekty, ale nevíte jak na to? Nebo máte nápad, jak by vám AI mohla pomoci, ale nevíte jak začít? Napište, zavolejte, vymyslíme pro vás to správné řešení.

A jestli jste dočetli až sem, tady máte malou ochutnávku na příští díl série článků AI v akci:

Co si dále přečíst