S rostoucí popularitou projektu se pojí narůstající návštěvnost, do hry začínají vstupovat různé analytické nástroje, sám Google navštěvuje web ča...
5 důvodů, proč by české firmy neměly podceňovat Instagram
Obrazy mají na emoce člověka mnohem rychlejší dopad než text. Proč tedy nevyužít obrazovou sociální síť Instagram jako cestu k zákazníkům? Přečtěte si, jaké jsou výhody této aplikace, která už dávno není pouze o #bio #raw #pumpkin #latté.
Instagram je volně dostupná aplikace pro platformu iOS (Apple), Android a Windows Phone 8, která svým uživatelům umožňuje sdílení fotografií a krátkých videí. Svoji popularitu získala jednoduchým aplikováním různých fotografických filtrů, které z obyčejných momentek udělají přitažlivé snímky.
Instagram funguje i jako sociální platforma - uživatelé mohou sledovat své přátele, zajímavé přispěvatele i firemní profily. Na rozdíl od Facebooku zde dobře funguje hashtag - klíčové slovo se symbolem "#" označující určité téma, které se na ostatní sociální sítě rozšířilo z Twitteru.
Nejčastěji se sdílejí přírodní scenérie, fotky jídla, autoportréty (známé pod názvem selfies), portréty a skupinové fotografie, oblíbené jsou i obrázky zvířat a móda.
Proč by se o tuto platformu měli zajímat i české značky?
1. Prudký růst publika v České a Slovenské republice
Podle projektu Obrazení, který spravuje firma Socialbakers a který se zabývá indexováním českých a slovenských instagramových profilů (indexuje však pouze veřejné profily), má momentálně československý Instagram téměř 200 000 uživatelů. Jiné zdroje dokonce uvádějí až 600 000 uživatelů, kteří jsou aktivní alespoň jednou za měsíc, pouze v České republice. Podle kvalifikovaných odhadů se počet uživatelů Instagramu od loňského roku zdvojnásobil.
Srovnání trendů v hledání názvů vybraných sociálních sítí v Google
2. Cílová skupina
Instagram je doménou mladých. Pokud má váš výrobek nebo služba starší a konzervativnější zákazníky, pravděpodobně pro vás není Instagram tím správným komunikačním kanálem. Pro mladé lidi do 30 let z větších měst je však přitažlivější než Facebook, kde si pomalu ale jistě zakládají účty jejich rodiče a snad i prarodiče.
Podle statistik z Obrazení je Instagram genderově téměř vyrovnaný (mírně převažují muži) a uživatelé patří k movitější skupině lidí.
Na Instagramu tak mohou zaujmout například výrobci nebo prodejci potravin, alkoholické i nealkoholické nápoje, módní a kosmetické značky, bary a restaurace, hudební skupiny, knihkupectví, atd. Výjimkou však při správné komunikaci nejsou ani značky, u kterých byste úspěch s ohledem na jejich positioning možná nečekali, například automobilka Škoda.
Profil automobilky Škoda na Instagramu
3. Vyšší dosah a zapojení než na Facebooku
Na rozdíl od Facebooku, který v posledních letech přiškrcuje přirozený dosah příspěvků až na jednotky procent, na Instagramu vidí vaše posty všichni vaši fanoušci. A co je ještě důležitější než stoprocentní dosah, Instagram má až 58krát vyšší zapojení uživatelů než Facebook.
Někteří specialisté proto odhadují, že 1000 followerů na Instagramu má hodnotu 15 000 fanoušků na Facebooku.
Facebook a Instagram bychom však neměli vnímat jako konkurenty - již kvůli tomu, že
služba Instagram Facebooku patří. Výhodou je, že reklamní kampaně na Instagramu mohou marketéři spouštět z Facebooku, tedy z prostředí, které dobře znají. Reklamy na Instagramu přitom mají podle agentury Nielsen Brand Effect 2,9krát vyšší odezvu, než jaká je v online prostředí běžná.
4. Nižší konkurence
Globální statistiky uvádějí, že zatímco 93 % marketingových specialistů využívalo jako komunikační kanál svých značek Facebook, s Instagramem pracovalo pouze 36 % z nich. Je samozřejmě třeba vzít v úvahu, že Facebook je díky rovnoměrnějšímu demografickému rozložení uživatelů použitelný pro více značek.
5. Stále větší vliv mobilních zařízení
Instagram je jako původní mobilní aplikace skvěle připraven na zlatou éru mobilních zařízení. Do té jsme vkročili v roce 2015, kdy počet hledání na Google v smartphonech a tabletech definitivně přesáhl objem hledání na desktopových zařízeních. Jednoduchost a srozumitelnost Instagramu mu poskytuje náskok před robustní a multifunkční mobilní aplikací Facebooku.
Kromě těchto důvodů, existují i další, které by měly české firmy zajímat. Asi nejpůsobivější je trend ze zahraničí, který ukazuje, že Instagram měl už v roce 2013 oproti dalším sociálním sítím nejvyšší průměrnou výši objednávky.
Průměrná výše objednávky v Q3 2013, zdroj: http://www.shopify.com/blog/12731545-which-social-media-platforms-drive-the-most-sales-infographic
Pokud na vás tato fakta zapůsobila a věříte, že Instagram je to pravé pro vaši firmu, obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme v tomto mikrosvětě obrazů vybudovat ten váš.
Co si dále přečíst
Rok se s rokem sešel a v pražském Cubexu se konal další ročník konference Brand Management. Loňský rok se nesl v duchu ekonometrie, dat a Les Bine...
Do marketingového klubu Cognito přestoupili dva hvězdní hráči – Martin Veselský a Simona Matúšková. Žluto-modrý dres oblékají od konce srpna a ryc...