S rostoucí popularitou projektu se pojí narůstající návštěvnost, do hry začínají vstupovat různé analytické nástroje, sám Google navštěvuje web ča...
4 trendy digitálního marketingu, které není radno přehlížet
Trendy v digitálním marketingu jsou posledních pár let víceméně stejné. Jen způsob provedení je rok od roku o něco vymakanější, chytřejší a zábavnější. Boj o zákazníky přitvrzuje. Jaké trendy byste neměli podceňovat, pokud nechcete, aby vám ujel vlak?
Chatbot – osobní asistent bez osobnosti
Chatboti nejsou v digitálním světě žádnou novinkou a jejich obliba velmi rychle stoupá. Očekává se, že v letošním roce bude až 85 % online zákaznického servisu obslouženo právě chatboty.
Chatbot je vám k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Reaguje na dotazy okamžitě a hlavně – nikdy s vámi neztratí trpělivost. Zároveň chatboti dokáží obsloužit několik klientů najednou, šetří čas a usnadňují komunikaci (většinou). Chatboti jsou také ideální zaměstnanci – nikdy nejsou nemocní, nechtějí zvýšit plat, nestávkují a nemají odbory.
Předpokládané možnosti využití chatbotů (zdroj: drift.com)
Potenciál chatbotů je obrovský. Pomohou vám získat informace o zboží, objednat pizzu, zamluvit hotel, spárovat vhodné víno k různým pokrmům nebo třeba zjistit zůstatek na účtu a zadat platbu. Dokonce existuje chatbot, který pomáhá lidem s (ne)placením pokut za parkování nebo získáním kompenzace za zpožděný let. Jmenuje se DoNotPay a ve Velké Británii je velmi oblíbený.
Chatbot DoNotPay
Co ale určitě není trendy, jsou hloupí chatboti. Pokud je i rychlovarná konvice chytřejší než váš chatbot, raději na něj zapomeňte. Nechcete přece vaše zákazníky frustrovat a přijít o ně. Někteří uživatelé dokonce považují komunikaci s chatbotem za projev neúcty, což může vést až k poškození vaší značky. Nejednou se mi stalo, že se chatbot, s kterým jsem komunikovala, zacyklil, neznal odpověď nebo mi dával na výběr jen z několika mála možností, které mě ale nezajímaly. To jsem pak občas začala být na chatbota sprostá. A nadávala mu. Všechny ty nadávky jsem mu tam pěkně napsala. Doufám, že si je všechny zapamatoval, ať žije strojové učení.
OK Google: Jak na hlasové vyhledávání
Znáte Alexu, Siri nebo Cortanu? Pokud se teď snažíte vzpomenout, jestli to není rádoby originální jméno některého z dětí vašich přátel, zachovejte klid. Jedná se totiž o hlasové asistenty. Trend hlasového vyhledávání zaznamenal v poslední době velký nárůst především v USA. U nás je nástup hlasových technologií pomalejší vzhledem k tomu, že žádný z hlasových asistentů zatím smysluplně nepodporuje češtinu.
Jak asi svět vypadal před Alexou
Hlasové vyhledávání je mnohem rychlejší než vyhledávání pomocí psaného textu. Zatímco při psaném vyhledávání se běžně používají dvě až tři slova, hlasové vyhledávání se mnohem více podobá přirozené konverzaci a dotaz může mít slov klidně deset. Během zadávání dotazu můžete řídit auto, vařit oběd nebo třeba skákat přes švihadlo. Největší význam má hlasové vyhledávání pro lokální podniky a služby (např. restaurace, prodejny, zdravotnická zařízení).
Pokud chcete držet krok s dobou, nevyhnete se na vašem webu optimalizaci textového obsahu pro hlasové vyhledávání. Upravte text tak, aby odpovídal na dotazy, které vyhledávají zákazníci pomocí hlasu. Jde především o informační dotazy, nejčastěji začínající slovy kdo, kdy, kde, jak. Např. „kde je nejbližší italská restaurace?“ nebo „jaká je otevírací doba v sauně na náměstí?“ Skvělý nástroj, který vám může pomoci s informačními dotazy, je například Answer the Public.
Answer the Public
Trocha statistiky
- 50 % veškerého vyhledávání v roce 2020 proběhne pomocí hlasu
- 30 % veškerého vyhledávání v roce 2020 proběhne na zařízeních bez displeje (Google Home)
- 72 % majitelů mobilů použije hlasové vyhledávání alespoň jednou denně
- 65 % majitelů hlasových asistentů si už bez nich nedokáže představit život
I takhle by to mohlo dopadnout
Video vítězí nad textem
Videa momentálně vládnou světu. YouTube je dlouhodobě druhým nejpoužívanějším vyhledávačem na světě. První je wait-for-it... Google. Video obsah je upřednostňován také v organickém vyhledávání. Až 62 % výsledků vyhledávání na první stránce Google obsahuje video. Podle odhadů bude do roku 2021 tvořit video obsah 82 % celkové návštěvnosti na internetu.
Když mluvíme o videu, nebavíme se jen o YouTube. Video obsah funguje napříč všemi sociálními sítěmi od Facebooku přes Instagram až po LinkedIn. Videa jsou na sociálních sítích sdílena dvanáctkrát častěji než textový obsah. Pomocí videa můžete propagovat značku, prezentovat produkty nebo služby, budovat silnější vztah se zákazníky, informovat o novinkách…
Skvělý způsob, jak využít sílu videa, je živé vysílání. Lidé mají rádi spontánnost a díky live streamingu s nimi získáte možnost okamžité interakce.
Dumb Ways to Die – jedno z nejúspěšnějších virálních videí. Pozor, písnička je silně vlezlá :)
Interaktivní obsah – jen je nechte, ať si hrají
Průměrný člověk ztrácí plnou koncentraci po 8 sekundách. To je zatraceně málo času. Čím více bude obsah na vašem webu interaktivní, tím větší máte šanci zaujmout pozornost. Uživatelé si rádi hrají, hledají něco nového, neotřelého, chtějí se bavit a zajímavé věci sdílet s přáteli. Chtějí být součástí dění.
Co můžete přidat do vašeho obsahu, aby byl zajímavější? Fantazii se meze nekladou. Frčí různé hry, kvízy, kalkulačky všeho možného i nemožného, rozšířená realita, 360° video, nákupy přímo na sociálních sítích…
360° video od National Geografic
Co si dále přečíst
Rok se s rokem sešel a v pražském Cubexu se konal další ročník konference Brand Management. Loňský rok se nesl v duchu ekonometrie, dat a Les Bine...
Do marketingového klubu Cognito přestoupili dva hvězdní hráči – Martin Veselský a Simona Matúšková. Žluto-modrý dres oblékají od konce srpna a ryc...