Digitální agentura Cognito.cz uvádí na trh pokročilý rezervační systém WediLiv, vyvinutý speciálně pro pořadatele svateb a dalších společenských a...

Mark Zuckerberg zřejmě právě začíná chápat, co jsou to rozporuplné pocity. Ne, nemám žádné informace o nehodě tchýně zakladatele Facebooku v jeho novém Ferrari, ale zato jsem se blíže podíval na nejnovější vývoj návštěvnosti a chování uživatelů této sociální sítě.
Viděno optikou statistiky, bylo pro Facebook právě končící léto báječné a tragické zároveň. Na jedné straně zde máme červencové výsledky z Google Ad Planner, které ukazují, že Facebook (možná) překonal hranici 1 bilionu zobrazených stránek za měsíc a na straně druhé, podivný, ale velice masivní propad v počtu zobrazených stránek v srpnu a září podle statistik z Alexy.
„Podle červencových statistik Ad Planneru si průměrný uživatel na Facebooku prohlédl denně 39 stránek, což je 30x více než na Twitteru a 10x více než na YouTube. O spolehlivosti těchto statistik lze s úspěchem pochybovat.“
Pojďme se nejdříve podrobněji podívat na onen bájný 1 bilion stránek zobrazených na Facebooku v červenci, podle statistik Ad Planneru.
Obr. 1: Nejnavštěvovanější světové servery zdroj: Google Ad Planner
Z uvedených dat můžeme vypočítat několik dalších hodnot parametrů popisujících chování uživatelů Facebooku, které nás donutí k hlubšímu zamyšlení. Například pro počet stránek zobrazených za měsíc průměrným uživatelem získáme prostým dělením číslo 1 162, což je 39 stránek za den. To je téměř 10x větší hodnota než u YouTube, 25x větší než u Amazonu a více než 30x větší než u Twitteru.
Tento rozdíl je samozřejmě krajně podezřelý, a tak byly statistiky AdPlanneru záhy zpochybněny jiným, široce využívaným, měřícím nástrojem ComScore, který počet v červenci zobrazených stránek na Facebooku odhadl na 467 miliard, tedy na méně než polovinu.
Jaký byl skutečný počet zobrazených stránek, se můžeme pouze dohadovat. Osobně se přikláním k názoru, že bilionová hranice na Facebooku překročena nebyla, a jak ukážu v následujícím odstavci, v nejbližší době ani prolomena nebude.
Červencové statistiky rozhodně nedaly ani náznakem tušit, jak dramatický bude jejich vývoj v srpnu a září. Problém s rozdílným počítáním zobrazených stránek a debata o tom, zdali ten bilión byl či nebyl, totiž ve světle současného trendu vývoje statistik Facebooku vypadá jako veselé povídání přátel nad sklenicí vína.
„V průběhu srpna zobrazil Facebook o bezmála 24 % stránek méně než v červenci a přišel tak i o poměrnou část tržeb za zobrazování reklamy. Září zatím opětovný růst nepřineslo.“
Jak ukazuje následující graf, přišel Facebook v průběhu srpna téměř o 24 % zobrazených stránek a ani zářijové čísla neslibují v tomto ohledu zlepšení.
Obr. 2: Pageviews Facebook.com, Google.com a YouTube.com. zdroj: alexa.com
Otázkou je, kam se tyto stránky doslova ze dne na den poděly? Alexa jistě není zdrojem přesných dat, ale pro sledování trendů je dostatečná. Vývoj určitě neovlivnilo nastartování sociální sítě Google+, kterou už můžeme pomalu, ale jistě, zařadit do sbírky neúspěšných projektů Google a na Facebooku neproběhly ani žádné velké viditelné změny, které by mohly mít na počet zobrazených stránek tak značný vliv.
Dramatičnost situace lépe vynikne, pokud si uvědomíme, že 24% propad vpočtu zobrazených stránek zároveň znamená podobně dramatický propad v počtu zobrazených reklam a tím pádem i v tržbách Facebooku.
Vzhledem k nemožnosti získat jakákoliv důvěryhodná data přímo z Facebooku, jsou další pokusy o vysvětlení příčin propadu čistě spekulativní. Jednou z možností je, že si Facebook uvědomil svou chybu a pod tlakem rozdílných dat z AdPlanneru a ComScore provedl technické změny, které mají výsledky externího měření více přiblížit realitě. Tato možnost by byla pro Facebook méně bolestná.
Druhé vysvětlení, které by mělo pro Facebook velice negativní důsledky, můžeme najít ve zprávě společnosti Global Web Index, která v srpnu provedla srovnání aktivity uživatelů Facebooku v červenci 2009 a červnu 2011 s následujícími výsledky:
Nutno podotknout, že Facebook tyto výsledky ve své oficiální reakci popřel.
Ve svém červencovém článku jsem na základě stejných zdrojů demonstroval, jak Facebook připravil Google o pozici jedničky v žebříčku zobrazování reklamy na internetu. Nová data však ukazují, že souboj těchto internetových gigantů bude mít ještě řadu kol, ve kterých se dá na vítěze tipovat jen velmi těžce.
Digitální agentura Cognito.cz uvádí na trh pokročilý rezervační systém WediLiv, vyvinutý speciálně pro pořadatele svateb a dalších společenských a...
Zatímco o významu poměru čísel 90:60:90 pro vývoj lidstva pochybuje málokdo, skutečnost, že život, vesmír a vůbec řídí konstanty jako 9.81, 6.674 ...
Marketing je divoká jízda plná změn, které přicházejí a odcházejí rychleji než nadšení pro nové sociální trendy. Co fungovalo včera, dnes už nemus...