Google+ aneb jak udělat v příjmech Facebooku mínus.

Internet Jan Janča

Přes veškerou snahu prezentovat právě spuštěnou sociální síť Google+ jako lepší a funkčně bohatší řešení pro uživatele Facebooku, je zřejmé, že je to především nový pokus Google o znovudobytí ztracených pozic v reklamních rozpočtech inzerentů.

Většina autorů komentářů a článků se však nechala nalákat na návnadu nahozenou PR oddělením Google a poslušně popisuje uživatelské rozhraní, funkce a možnosti Google+. Stranou pozornosti tak zůstaly hlavní důvody proč Google spustil svou sociální síť právě teď a v podobě, která inspiraci Facebookem zapírá jen stěží.

„V dubnu tohoto roku zobrazil Facebook poprvé více stránek než Google. Facebook nyní každý den zobrazí více reklamy než jakýkoliv jiný server na internetu.“

Je obecně známým faktem, že hlavní příjmy plynou Google z vyhledávání, které generuje tím víc peněz, čím více hledání uživatelé realizují. Každé jednotlivé vyhledávání znamená zobrazení jedné stránky výsledků a souvisejících placených odkazů, a proto je pro Google zcela zásadní veličinou počet zobrazených stránek (pageviews) za den.

Porovnání počtu pageviews Facebook.com a Google.com.

Obr. 1: Porovnání počtu pageviews Facebook.com a Google.com.    zdroj: alexa.com

Dlouhá léta byla první pozice Google v žebříčku počtu zobrazených stránek neotřesitelná a počet jím zobrazených stránek za den rostoucí. S příchodem Facebooku a růstem obliby zbožových vyhledavačů však počty zobrazených stránek na Google nejprve přestaly růst a v posledních 6 měsících dokonce mírně klesaly. K zásadnímu zlomu došlo v dubnu tohoto roku, kdy byl Google na první místě žebříčku největších „zobrazovačů“ stránek vystřídán Facebookem.

Tento fakt je mnohem zajímavější než by se tomu mohlo na první pohled zdá. Vývoj křivky počtu zobrazených stránek na Facebooku v dubnu tohoto roku zaznamenal prakticky skokovou změnu. Vzhledem k tomu, že počet uživatelů této největší sociální sítě spíše stagnuje, lze nárůst počtu zobrazených stránek přičíst na účet jediné větší změny, která se na Facebooku tento rok udála, a to sice novému vzhledu uživatelského rozhraní.

Porovnání počtu pageviews Facebook.com a Google.com.

Obr. 2: Nejnavštěvovanější světové servery                                      zdroj: Google ad planner

Světe div se, počet zobrazených stránek je pro Facebook stejně důležitý jako pro Google, protože na většině stránek zobrazuje reklamu svého vlastního reklamního systému. Nový design tedy přinesl Facebooku především větší příjmy z reklamy a lze předpokládat, že navzdory všem proklamacím vývojářů, bylo zvýšení počtu zobrazených stránek hlavním hnacím motorem redesignu. Faktem je, že od jara tohoto roku Facebook zobrazí více reklamy než jakýkoliv jiný server na internetu.

Google samozřejmě nemohl jen nečině přihlížet, jak se na Facebook přesouvají reklamní rozpočty velkých klientů, a proto je Google+ jeho logickou a zcela nepřekvapivou odpovědí.

Na rozdíl od Facebooku má Google navíc k dispozici největší reklamní systém s největším počtem inzerentů na světě, které stačí pouze drobně postrčit k tomu, aby začali své reklamy zobrazovat i na Google+. To je bezesporu velká výhoda, protože Facebooku trvalo několik let než přesvědčil inzerenty o serióznosti a výhodnosti na něm zobrazovaných reklam a dle mého soukromého názoru je počet inzerentů v této sociální sítí stále jen zlomkem počtu inzerentů na Google.

Google+ bojuje s Facebookem hned na dvou frontách. Za prvé má Facebooku odlákat uživatele a tím snížit počet jím zobrazovaných stránek a za druhé má zvýšit příjmy Google z reklamy. Toto tvrzení má oporu i v oficiálních prohlášeních Google, ve kterých se říká, že Google+ sice v první fázi nebude zobrazovat reklamu, ale že společnost Google samozřejmě stále hledá možnosti jak inzerentům nabídnout možnost pro dobře cílenou reklamu. V překladu do normálního jazyka to znamená, že je v plánu na Google+ nejprve natáhnout pár desítek milionů uživatelů a následně přidat do rozhraní AdWords jeden checkbox s popisem „zobrazovat reklamu v síti Google+“.

Jak bude strategie Google pro boj s Facebookem úspěšná ukáže až čas a především produkce nově otevřené tiskárny na peníze s názvem Google+. Zatím nám nezbývá než se obrnit trpělivostí a přežít tisíce článků věnovaných „kruhům”, „plusům“ a jiným úžasným věcem.

P.S.: Na závěr si dovolím snad jedinou poznámku k samotné funkčnosti Google+. Google se nepoučil z neúspěchu Google Wave a zakládání uživatelských účtů opět podmiňuje stupidními pozvánkami primárně směřujícími k jeho „core“ uživatelům. Manageři Google asi kouří poměrně dobrý „matroš“, když věří tomu, že u masy teenagerů, jež je pro masivní nárůst počtu uživatelů nezbytná, vytvoří dojem exklusivity tím, že dají přístup vybraným lidem jejichž většina se rekrutuje z generace dnešních třicátníků.

Co si dále přečíst