S rostoucí popularitou projektu se pojí narůstající návštěvnost, do hry začínají vstupovat různé analytické nástroje, sám Google navštěvuje web ča...
Český web v roce 2012 (ne)byl mobilní
Mobilní revoluce se vloni na českých webech sice nekonala, závěr roku a chytré telefony v rukou potomků sedláků od Chlumce ovšem zadělaly na menší selskou bouři. Analýza více než 4,5 milionu přístupů na desítky vybraných webů však ukázala, že hlasu nadšenců zvěstujících nutnost mobilní verze každé webové stránky netřeba přikládat většího významu než investičním doporučením televizních makléřů.
Debaty týkající se podílů mobilních přístupů na weby a vývoje jejich mobilních verzí byly v minulých letech téměř bez výjimky plné dojmů a víry, za to téměř prosté faktů a čísel. Přesto, že je dvouciferný procentuální podíl mobilních přístupů na sociální sítě, vyhledavače a zpravodajské servery již nějaký ten měsíc nezpochybnitelným faktem, bylo by chybou automaticky počítat se stejným chováním uživatelů například u firemních webů nebo e-shopů.
„Podíl přístupů na analyzované weby z chytrých telefonů a tabletů se v průběhu roku 2012 více než zdvojnásobil z lednových 2,6 % na prosincových 6,35 %.“
Český apetit na mobilní konzumování obsahu a nakupování v roce 2012 jsem proto zmapoval analýzou více než 4,5 milionu loňských návštěv 26 firemních webů, stránek kulturních organizací i sportovních areálů, produktových prezentací a v neposlední řadě také e-shopů.
Graf 1. Podíl mobilních přístupů a poměr zařízení na analyzovaných webech.
Podíl přístupů na sledované weby z mobilních zařízení se v průběhu roku 2012 více než zdvojnásobil (z lednových 2,6 % na prosincových 6,35 %), na čemž má velkou zásluhu také Ježíšek, který s chytrými telefony a tablety pod stromečkem rozhodně nešetřil. Na počátku minulého roku byl podíl mobilních přístupů stejný jako podíl přístupů uživatelů s obskurním prohlížečem Internet Explorer 7 nebo výskyt jedinců s IQ nad 130 v populaci, tedy na úrovni jen stěží opravňující investice do vývoje mobilní verze webu. Situace se však pozvolna mění.
Pro investiční rozhodování o mobilní verzi webu je důležitá, jak ukážu níže na dalších číslech, také informace o podílu uživatelů tabletů. Ti se na celkových mobilních přístupech na sledované weby celoročně podíleli zhruba z jedné třetiny.
Podíl mobilních přístupů závisí na zaměření a cílení webů
Slučovat statistiky firemních webů a e-shopů ovšem nelze, je to stejně chybné jako slučování statistik mobilních přístupů na weby restaurace, hodinářství a Google.cz nebo Ihned.cz. Uživatelé s chytrými telefony se totiž na webu chovají jinak, než když sedí doma nebo v kanceláři u notebooku. Tato skutečnost lépe vynikne, pokud analyzované weby rozdělíme do kategorií podle jejich zaměření, účelu či cílové skupiny, například na „e-shopy“, weby pro „volný čas“ nebo firemní stránky.
Graf 2. Podíl mobilních přístupů a přístupů z tabletů na různé segmenty webů ve IVQ 2012.
Výrazné rozdíly mezi kategoriemi webu jsou jak v podílu mobilních přístupů, tak i v podílu tabletů. Zajímavé jsou především vyšší hodnoty u kategorie „volný čas“, která zahrnuje weby divadla, sportovního areálu, restaurace a wellness centra.
Tablet má blíže k PC než k chytrému telefonu
Žádný z analyzovaných webů neměl speciální mobilní verzi, ale všechny weby byly funkční jak na tabletech, tak i na chytrých telefonech. Komfort ovládání webu počítajícího s vyšším rozlišením displeje a rychlým připojením na mobilu samozřejmě klesá, což dokazují i zhoršené statistiky chování uživatelů.
Graf 3. Chování uživatelů PC, tabletů a chytrých telefonů na sledovaných webech.
Stejné statistiky naopak ukazují, že chování uživatelů s tablety je takřka stejné jako se standardními počítači nebo notebooky, takže jejich podíl musíme od celkových mobilních přístupů spíše odečítat. Uživatelé tablety navíc používají nejvíce v práci, doma nebo na jiných místech s dostupným rychlých připojením k internetu.
Podobně jako uživatelé tabletů se na webech chovají šťastní majitelé špičkových chytrých telefonů s velkých displejem, například s „pádlem“ Samsung Galaxy SIII, což svědčí o tom, že současným i budoucím limitujícím faktorem pro mobilní web není ani tak jeho uživatelské rozhraní včetně optimalizovaného ovládání, ale jeho datová velikost a rychlost přenosu dat.
Vypadá to, že již dnešní špičkové chytré telefony umožňují dostatečně pohodlnou práci se "standardní" verzí webu, pokud je jeho načítání dostatečně svižné a majitel telefonu potřebně finančně vybaven pro placení účtů za datové přenosy.
Velké mobilní nakupování na e-shopech se zatím nekonalo
Internetové obchody se v podílu mobilních přístupů držely po celý rok pod průměrem a analyzovaná data neukazují na strmě se zvyšující oblibu nakupování z mobilů. Prosincová čísla ovšem naznačují, že si někteří uživatelé zboží na mobilu minimálně rádi prohlédnou.
Graf 4. Podíl celkových mobilních přístupů a přístupů z tabletů na e-shopy.
Pokud budeme vycházet z prosincových hodnot, zůstanou nám po odečtení tabletů necelá 4 % přístupů z chytrých telefonů, což je již nezanedbatelné číslo, zvlášť pokud letos dojde opět ke zdvojnásobení mobilních přístupů na web.
Graf 5. Objednávky na e-shopech podle typu zařízení v roce 2012 a potenciál pro rok 2013
V průměru navštívilo vloni analyzované e-shopy z mobilního zařízení 3,94 % uživatelů, kteří vložili 3 % všech objednávek. 75 % těchto objednávek však připadlo na tablety. Snadno dopočítáme, že e-shop s verzí optimalizovanou pro chytré mobilní telefony tak, aby měla stejný konverzní poměr jako verze standardní, by mohl ročně získat téměř celé procento objednávek navíc. Při obratech v řádech desítek miliónů korun to již stojí za úvahu, především s výhledem na další růst mobilních přístupů a na letošní vánoční nákupy.
Graf 6. Podíl mobilních přístupů na analyzované e-shopy.
Rozdíly lze však najít i mezi jednotlivými e-shopy. Pro ilustraci jsem do výběru zařadil kromě těch „průměrných“ také dva, které mají podíl mobilních přístupů výrazně odlišný, což je dáno jejich zaměřením na specifickou cílovou skupinu. Zatímco v případě převážně na B2B zaměřeného e-shopu s elektroinstalačním materiálem, který navštěvují především stavaři, je podíl mobilních přístupů marginální, u obchodu se specifickým a drahým sportovním zbožím je tomu naopak.
Volný čas si Češi plánují mobilně
Odpověď na otázky, kam za sportem a kulturou, nebo do jaké restaurace zajít na večeři, hledají Češi čím dál tím častěji právě s pomocí mobilních telefonů.
Graf 7. Podíl celkových mobilních přístupů a přístupů z tabletů na "volnočasové" weby.
Zářijové statistiky jsou poněkud zkreslené faktem, že se ve sportovní areálu, jehož web je do výběru zařazen, konala jedna z nejmasovějších běžeckých akcí, na kterou se sjeli amatérští sportovci z celé republiky.
Graf 8. Podíl mobilních přístupů na "volnočasové" weby.
Tato skutečnost však nemá žádný vliv na to, že na konci roku přesáhl průměrný podíl mobilních návštěv na webech v této kategorii 8 %.
Firemní weby se bez mobilních verzí zatím obejdou
Na první pohled to vypadá, že podíl mobilních přístupů na firemní weby není zásadně odlišný od průměru, při bližším pohledu však odhalíme vysoký, bezmála 50% podíl přístupů z tabletů.
Graf 9. Podíl celkových mobilních přístupů a přístupů z tabletů na firemní weby.
Na chytré telefony tak zbývají jen 3 % přístupů, takže firmy nemusí s nasazováním mobilních verzí svých prezentací příliš spěchat. Při současném vývoji bude jejich nasazení aktuální na počátku roku 2014.
Graf 10. Podíl mobilních přístupů na firemní weby.
Prosincový vyšší nárůst podílu mobilních přístupů na webu společnosti působící v oblasti investic a financí mají na svědomí tablety, především pak iPad. Vzhledem ke své ceně jsou tablety stále doménou lidí s vyšším příjmem, jenž jsou zároveň cílovou skupinou investičních společností.
U potravin rozhoduje především cílová skupina
Všechny produktové weby vykazují nižší podíl přístupů z tabletů, ale celkový podíl mobilních přístupů dosahoval po celý rok průměrných hodnot.
Graf 11. Podíl celkových mobilních přístupů a přístupů z tabletů na weby značek potravin.
Uživatelé používají chytré telefony ke hledání informací o produktech stále častěji, a to především u prémiových značek a značek zaměřených na mladé.
Graf 12. Podíl mobilních přístupů na weby značek potravin.
Obecným trendem je u webů v této kategorii rostoucí počet mobilních návštěv z odkazů na sociálních sítích, především Facebooku. Rostoucí počet uživatelů mobilní verze Facebooku je také hlavní argumentem pro nasazení mobilní verze webu již v tomto roce.
Agentury a technologické firmy na mobilech netáhnou
Zajímavým paradoxem jsou podprůměrné podíly mobilních přístupů na weby technologických firem, IT společností, agentur a webový služeb. O využití služeb v tomto oboru uživatelé asi raději přemýšlejí v klidu svých kanceláří a domovů než na zastávce autobusu.
Graf 13. Podíl celkových mobilních přístupů a přístupů z tabletů na weby značek potravin.
Komu se vyplatí mobilní verze webu již dnes?
Rychlost růstu podílu mobilních přístupů je závislá na růstu příjmů obyvatelstva, cenách tabletů a chytrých telefonů a v neposlední řadě na rychlosti, dostupnosti a ceně mobilního připojení k internetu. V roce 2013 se mzdy příliš zvyšovat nebudou, ceny mobilních zařízení mírně klesnou, stejně jako cena mobilního připojení k internetu, jehož rychlost se však zásadně nezmění. Tempo růstu podílu mobilních přístupů k webům tak zůstane stejné a na konci roku 2013 bude z mobilů přicházet něco pod 15 % všech návštěv.
Pro rozhodování o investici do mobilní verze je a bude zásadní podíl uživatelů s tablety, kterým, jak ukazují výše uvedené statistiky, postačí i standardní verze webu. Podle statistik obchodníků lze u tabletů očekávat spíše nárůst jejich podílu nežli jejich pokles, a proto je mé doporučení pro rok 2013 následující:
- Firemní weby – o vývoji mobilní verze webu stačí začít přemýšlet ve 4 kvartálu 2013.
- E-shopy – chytré telefony nebudou ani v roce 2013 představovat zásadní zdroj objednávek. Ekonomický přínos mobilní verze e-shopu, který by měl stejný konverzní poměr jako verze standardní, lze však snadno vypočítat a porovnat ho s náklady na vývoj.
- Weby pro volný čas – u této kategorie není co řešit, mobilní verze těchto webů jsou poznaná nutnost. Restaurace, kina, divadla, sportovní areály mohou optimalizací webů pouze získat.
- Ostatní weby – záleží na cílové skupině, produktu, službě a řadě dalších faktorů. Univerzální rada neexistuje, jednotlivé případy je potřeba hodnotit v kontextu více faktorů.
Poznámky k metodice
Veškerá data byla čerpána z autorovi přístupných účtů v Google Analytics. Weby a e-shopy byly vybrány tak, aby zahrnovaly co nejširší spektrum zaměření a cílových skupin, přičemž musely splňovat následující kritéria:
- Nepřetržitý provoz od 1. 1. 2012 do 31. 12. 2012. (minimálně 98 % uptime).
- Minimálně 20 000 návštěv za rok.
- Minimálně 85 % návštěvnosti generované z ČR.
Všechny průměry byly vypočítány se stejnou váhou jednotlivých webů, jejich různá návštěvnost tedy neměla vliv na výsledné statistiky.
7. 1. 2013: P.S. Jak se dalo předpokládat, článek vzbudil emoce především o vývojářů specializovaných na mobilní web, kterým jde o jejich denní chleba. V jejich očích zveřejněné statistiky svědčí především o nutnosti zvýšení penězotoků směrem k nim, což je v pluralitní demokracii zcela legitimní názor. Stačí se nakonec podívat na to, jak rozdílně interpretují ta stejná hospodářská data ekonomové a odboroví předáci.
Co si dále přečíst
Rok se s rokem sešel a v pražském Cubexu se konal další ročník konference Brand Management. Loňský rok se nesl v duchu ekonometrie, dat a Les Bine...
Do marketingového klubu Cognito přestoupili dva hvězdní hráči – Martin Veselský a Simona Matúšková. Žluto-modrý dres oblékají od konce srpna a ryc...