S rostoucí popularitou projektu se pojí narůstající návštěvnost, do hry začínají vstupovat různé analytické nástroje, sám Google navštěvuje web ča...
Konference Adobe Max 2023
I letošní konference Adobe Max se nesla v duchu lidské kreativity a AI. Tyto dva pojmy jsou spolu už natolik spojené, že i zapečený toast se sýrem by šel oddělit snadněji. Existenciální otázky ohledně budoucnosti, nás kreativních duší, posloucháme tak často, že jsme z nich už trochu unavení, ale technologie jsme si stejně oblíbili. Jak zaznělo hned na začátku konference - od března se za pomoci Firefly vygenerovaly 3 miliardy obrázků.
Tradičně v rámci hlavního programu Adobe představilo zajímavé technologické novinky, které jsou už teď k dispozici uživatelům Creative Cloud, nebo na kterých se pracuje. Tady je pár z nich, které nás vzhledem k povaze naší práce zaujaly.
Převod textu do vektoru v Adobe Illustrator
Jednou z hlavních novinek, která byla na Adobe Max představena, je pro nás bezkonkurenčně funkce pro Illustrator, která převede text do vektoru. Obsahuje čtyři základní možnosti - tvorba objektů, ikon, scén a patternů. Společně s nástrojem Generative Match, který kombinuje textové příkazy s referenčními obrázky, to považujeme za významné usnadnění workflow při tvorbě konzistentních grafik.
Další novinkou pro Illustrator je nástroj Recolor, s nímž lze snadno přebarvovat grafiku a nástroj Retype, který identifikuje rastrový text, najde odpovídající font a udělá text editovatelný.
Využití jsme otestovali při rozšiřování piktogramů a při tvorbě scén pro moodboardy. Výsledky nejsou ani u jednoho z nástrojů stoprocentní a vždy je třeba zásah šikovné lidské ruky, ale jako odrazový můstek pro rychlejší tvorbu to funguje skvěle. A přesně to se nám na přístupu Adobe k AI líbí. Vše je tvořeno kreativci pro kreativce, základ je usnadnění práce a možnost posouvat hranice tvorby.
Stardust
Wow efekt byl trochu utlumen faktem, že se ukázky projektu dostaly na veřejnost ještě před konferencí, ale i tak si vysloužil velký potlesk. Při práci s fotkou může uživatel kliknout na objekt - posouvat ho, editovat, smazat - přičemž se automaticky dokresluje pozadí. Takže když je na fotce třeba člověk, můžeme ho libovolně kamkoli posouvat, nebo se ho kliknutím zbavit. Sbohem všem photobomberům.
Primrose
Pojďme na malou chvíli pryč od obrazovek. Šaty, které představovala a sama ušila Christine Dierk, výzkumná pracovnice v Adobe specializující se na interakci člověka s počítačem, jsou v podstatě kanvas, na kterém se mění vzory. Animace také reaguji na pohyb. I když je technologie v beta verzi a má své mouchy, nápad nás bavil a kromě cíleného využití v módním průmyslu ho vidíme i v netradičním pojetí. Co třeba takový speciální packaging design?
Lidská inspirace
Konference byla nabitá nejen novinkami ze světa AI. Na výběr, pokud jste sledovali online, bylo přes 175 přednášek. Od návodů pro práci s programy, přes tipy a rady, až po staré dobré vyburcovávání kreativity. Děláme to, protože to máme rádi. A taky jsme tak trochu masochisti. Pojďme o tom mít hodinovou prezentaci.
Sešrocení tolika nadšených designerů, kteří se sejdou, aby se vzájemně inspirovali, je vždycky tak z 10 % pozérství, z 90 % blaženost. Podle typu přednášky se procenta přelévají. Takže i když některé prezentace občas připomínají spíše rockový koncert, než aby nabízely užitečný obsah, Adobe se naštěstí snaží při výběru speakerů sázet na ty, kteří mají skutečně co nabídnout.
Prostoru v článku je málo a kvalitních přednášek bylo dost, ale rádi bychom udělali alespoň malý teaser. Jen tak pro inspiraci a taky – ano, je tomu tak, protože nás to baví.
Příběhy z NASA
Jedna z prvních přednášek, kterou jsme si pustili, byla o náročných a složitých misích NASA, a výzvách, které musí kreativní tým překonávat při tvorbě kampaní. Třeba to fakt, že vytváříte příběhy o událostech, které se ještě nestaly. Taková cesta Perseverance na Mars trvala sedm měsíců a bylo třeba odkomunikovat všechny její fáze (samotná náročná cesta, vstup do velmi řídké atmosféry, otevření padáku, postupné klesání a přistání Skycrane na povrchu) daleko dříve než se reálně udály.
Čím si tým pro tvorbu kampaně pomohl? Knihou Josepha Campbella Tisíc tváří hrdiny, která je dekonstrukcí hrdinovy cesty.
Příběh je rozdělen na dva světy - známý a neznámý. Hrdina se vydá ze známého prostředí do neznámého dobrodružství, ze kterého se vrátí domů změněný.
Výprava Perseverance do neznámého prostředí Marsu se odehrála následovně:
- Otevření padáku a klesání - nejsme si jisti, co nás dole čeká.
- Skycrane - jak manévr vypadá.
- Přistání - finální akt transformace.
NASA při tvorbě vizuálů vytvořila silnou barevnou paletu, od chladných odstínů modré Země po teplé odstíny červené reflektující povrch Marsu.
Paleta se prolíná všemi obrazy a aplikacemi a tvoří tak konzistentní prezentaci. Při úspěšném přistání se paleta rozzářila po celém světě.
Umění (a věda) výběru fontu
Tahle přednáška byla o tom, jak velkou roli hraje písmo v našich životech, a jak prostupuje do našeho podvědomí při interakci se světem kolem nás.
Přístup k výběru písma nemusí být pouze o formě a funkci. Jeho emoční vliv při tvorbě designu je praxe, která je velmi často přehlížena. To pak máme elegantní písmo s vysokými kontrasty (Optima) na benzínové stanici nebo písmo vytvořené pro software pro děti (Comics Sans) na náhrobním kameni nebo svatebním oznámení.
A přitom komunikovat správnou a cílenou emoci svému publiku je recept, jak být zapamatovatelní.
Speakeři z písmolijny Monotype představili výzkum, ve kterém zjišťovali, zda na nás má výběr fontů emoční dopad. Spoiler alert: Má.
Ve studii ukázali lidem slova spojovaná s hodnotami značky, např. „důvěra“ a „kvalita“, napsaná různými písmy, skenovali jim u toho mozek a zkoumali emoční reakce. Jinými slovy - vybrali typografické stereotypy, vytvořili předpoklady reakcí a testovali, jak si písma vedla.
Testovaná písma byla následující:
Gilroy bold
- Geometrické, bezpatkové písmo s minimálními kontrasty
- Předpoklad byl, že si písmo povede dobře ve spojení s technologiemi a inovacemi
FS Jack
- Humanistické bezpatkové písmo, s kvalitami vycházejícími z kombinace člověka a stroje, přátelské ale seriózní
- Předpoklad byl, že si povede dobře ve spojení se slovy jako je “důvěra” a v odvětví bankovnictví a zdravotnictví
Cotford Display
- Moderní patkové písmo s velkými kontrasty a ostrými úhly, sofistikované a profesionální, spojené s kvalitou
- Předpoklad byl, že si povede dobře ve spojení s odvětvím luxusní módy a editorialu
Výsledky? Volba písma hrála signifikantní roli ohledně emoční reakce, pozitivně ji zvýšila až o 13 %.
Mezi další zajímavé zmínky patří ještě přednáška Red Bull o jejich celosvětových outdoorových eventech a jak přehodnotili workflow postprodukce, ukázky prací studia DKNG, nebo prezentace „Jak na přístupnost v designu“.
Jak jsme již zmínili, Adobe Max nabídlo více než dost přednášek, a určitě stojí za to si projít ty, které vám jsou oborově nejblíže. Přidáváme odkaz. Není zač.
Co si dále přečíst
Rok se s rokem sešel a v pražském Cubexu se konal další ročník konference Brand Management. Loňský rok se nesl v duchu ekonometrie, dat a Les Bine...
Do marketingového klubu Cognito přestoupili dva hvězdní hráči – Martin Veselský a Simona Matúšková. Žluto-modrý dres oblékají od konce srpna a ryc...