Digitální agentura Cognito.cz uvádí na trh pokročilý rezervační systém WediLiv, vyvinutý speciálně pro pořadatele svateb a dalších společenských a...

Podnikání v dnešní době si téměř nelze představit bez kvalitní webové stránky či e-shopu. Nicméně vlastnit software samo o sobě nestačí. Po zakoupení licence je důležité zajistit, aby váš program správně fungoval, zejména pokud potřebujete provádět aktualizace z externích závislostí apod. Pro upevnění vztahu mezi vámi jako uživatelem tohoto softwaru a námi jako poskytovatelem máme v Cognito možnost využití tzv. SLA neboli Service Level Agreement.
Je důležité, pokud jste provozovatelé e-shopu, webu nebo informačního systému, abyste zvážili výhody a potenciál, který tyto SLA smlouvy nabízejí. Ať už se jedná o stávající nebo nové klienty, kteří teprve začínají rozjíždět svůj e-shop, budou pravděpodobně potřebovat průběžnou podporu a údržbu svých stránek. Jejich web, informační systém či e-shop pak zůstane aktuální, funkční a konkurenceschopný.
Nicméně, jako s každou službou, je důležité se důkladně seznámit s podmínkami a zvážit, zda její výhody odpovídají vašim potřebám a očekáváním. Ne všechny zmíněné weby, informační systémy nebo e-shopy vyžadují stejnou úroveň podpory a údržby, takže SLA smlouva nemusí být pro všechny klienty ideálním řešením.
Tato smlouva obvykle definuje metriky, které měří výkon a kvalitu služeb, jako je dostupnost služby, doba odezvy neboli reakční doba, rychlost opravy po výpadku a další klíčové indikátory výkonu (4). Bližší specifikace jednotlivých bodů je popsána níže v kapitole s názvem ,,Co by měla SLA smlouva obsahovat”.
SLA smlouvy se používají v širokém spektru odvětví, včetně IT služeb, telekomunikací, zdravotní péče, dodavatelů energie a mnoha dalších (3). Hlavním účelem SLA je zajistit, že zákazníci dobře rozumí službám, které očekávají od poskytovatele, a že poskytovatel ví, jaké jsou jeho povinnosti a očekávání (4). Obecně jsou SLA smlouvy základem pro řízení vztahu a očekávání mezi poskytovatelem služby, tedy v našem případě e-shopu, informačního systému či webu, a zákazníkem. Slouží tak k zajištění kvalitních služeb pro zákazníky a k řízení výkonu a odpovědnosti poskytovatele, v tomto případě digitální agentury (4).
V rámci naší práce v Cognito se setkáváme s mnoha klienty, kteří se rozhodli využívat jejích výhod, a mít svůj e-shop pod kontrolou. V rámci SLA smluv využíváme kombinaci SLA smlouvy s paušálními hodinami využívanými pro Vícepráce. Tento hybridní model smlouvy je využíván těmi, kteří již provozují webové stránky a chtějí mít jistotu týkající se plynulého provozu a zároveň hledají řešení pro průběžné úpravy a zlepšení.
Příkladem může být webová stránka cestovní kanceláře Livingstone specializující se na zájezdy do exotických destinací po celém světě nebo e-shop Chytrá lékárna. Kdykoliv si tito klienti přejí provést na svém webu, informačním systému nebo e-shopu úpravy, máme pro něj v rámci SLA smlouvy vyhrazené hodiny.
SLA tedy přináší pro klienta záruku časově flexibilnější realizace úprav, které jsou stěžejní pro plynulý běh jejich webu, informačního systému či e-shopu (1). To je obzvlášť užitečné v případě, že potřebují rychle reagovat na tržní změny, upravit nabídku produktů nebo služeb, případně vylepšit uživatelskou přívětivost svého webu (2).
Poskytovatelé služeb potřebují SLA smlouvy, aby mohli lépe řídit očekávání zákazníků a definovat úrovně závažnosti a situace, kdy nejsou za výpadky nebo problémy s výkonem zodpovědní (6). SLA přinášejí výhody i zákazníkům! Po jejím přečtení budete mít jako zákazník jasný přehled o tom, co od služby očekávat, jak se vyrovnávat s potížemi, jaká je reakční doba dodavatele, v tomto případě digitální agentury (3), a mít stanovený počet paušálních hodin zpravidla na období jednoho měsíce není-li dohodnuto jinak.
Paušální hodiny v SLA smlouvě se vztahují na předem stanovený počet hodin, které poskytovatel služeb stráví na konkrétních úkolech nebo činnostech ve prospěch klienta (1).
Do každé SLA smlouvy dle Pande (2020) patří:
SLA se využívá k jasné definici poskytovaných služeb, jejich rozsahu a k nastavení jasných očekávání mezi poskytovatelem a zákazníkem.
Každý web a e-shop je jiný, dělaný na míru každému klientovi. Proto je potřeba definovat rozsah služeb prováděný agenturou. Některé e-shopy či weby vyžadují větší péči než jiné. Tím je myšlena například aktualizace knihoven a externích závislostí např. z důvodu bezpečnosti. Na e-shopech a webech, které SLA nemají, se tyto závislosti průběžně nekontrolují a neaktualizují. To může vést k následujícím potížím vyplývajícím z technologického dluhu:
SLA stanovuje konkrétní indikátory pro hodnocení kvality a výkonu služby, což zajišťuje, že služby budou poskytovány na očekávané úrovni. Za zmíněné indikátory můžou být považovány různé online nástroje, prostřednictvím kterých je možné zjistit rychlost webu, rychlost načtení a dovykreslení dané stránky, zda se v průběhu času nemění či nezpomaluje přenos dat ze serveru apod.
SLA smlouva stanovuje reakční dobu a to znamená, že v případě vzniku problému nebo incidentu bude agentura muset jednat a reagovat co nejrychleji. Klient tak může mít jistotu, že jeho problém bude řešen co nejdříve a že agentura bude dělat maximum pro minimalizaci případných výpadků nebo problémů (7).
Reakční časy jsou pouze orientační a mohou se lišit v závislosti na individuálních dohodách a specifických požadavcích klienta a digitální agentury. Obecně se používají následující kategorie:
Pokud poskytovatel nesplní dohodnuté úrovně služeb, SLA obvykle stanovuje sankce nebo kompenzace pro zákazníka, které se však mohou lišit v závislosti na konkrétních podmínkách smlouvy (7). Sankce mohou zahrnovat:
SLA také často obsahuje ustanovení o tom, jak bude probíhat změna smlouvy (8), pokud budou služby potřebovat aktualizaci v průběhu platnosti smlouvy. Měla by obsahovat ustanovení o tom, jak lze smlouvu revidovat nebo měnit.
S ohledem na rychle se měnící digitální svět je nesmírně důležité, abyste měli veškeré aspekty svého online podnikání pokryty prostřednictvím kvalitní SLA smlouvy. To je skutečně klíčem k udržení vašeho webu, e-shopu či informačního systému v konkurenceschopném stavu a zajistíte tím jeho prosperitu i v nečekaných situacích. Díky SLA smlouvám vytváříte prostředí, kde je kvalita služeb digitální agentury konzistentní a transparentní. Bez ní nemáte žádnou garanci toho, jak rychle a kvalitně budou problémy řešeny. Můžete utrpět výraznou finanční ztrátu a přijít o spoustu obchodních příležitostí.
Pokud si přejete mít jistotu, že vaše online podnikání bude mít silnou oporu ve formě kvalitní SLA smlouvy, napište nám na info@cognito.cz. Náš tým zkušených odborníků je připraven vám pomoci se všemi aspekty tvorby a implementace SLA smlouvy, která bude přesně odpovídat vašim potřebám a cílům.
(1) Overby S., Greiner L. and Gibbons L. P. (2017) What is an SLA? Best practices for service-level agreements. Dostupné z:
https://www.cio.com/article/274740/outsourcing-sla-definitions-and-solutions.html
(2) Rouse, M. (2018). What is service-level agreement (SLA)? - Definition from WhatIs.com. TechTarget. Dostupné z:
https://searchitchannel.techtarget.com/definition/service-level-agreement
(3) Patel, A. (2020). What Is a Service Level Agreement (SLA)? Definition, Components & Examples. Business News Daily. Dostupné z:
https://www.businessnewsdaily.com/10467-service-level-agreement.html
(4) Cloudwards. (2021). What is a Service Level Agreement? Dostupné z:
https://www.cloudwards.net/what-is-a-service-level-agreement/
(5) Pande, A. (2020). What Is A Service Level Agreement (SLA)? Why Is It Important? Freshservice. Dostupné z:
https://freshservice.com/what-is-sla-blog/
(6) Patel, A. (2020). What Is a Service Level Agreement (SLA)? Definition, Components & Examples. Business News Daily. Dostupné z:
https://www.businessnewsdaily.com/10467-service-level-agreement.html
(7) How to create a good service level agreement. Solarwinds MSP. Dostupné z:
https://www.solarwindsmsp.com/blog/service-level-agreement-template-examples-how-to-tips
(8) Five Essential Elements for Every Service Level Agreement. Skyward. Dostupné z:
Digitální agentura Cognito.cz uvádí na trh pokročilý rezervační systém WediLiv, vyvinutý speciálně pro pořadatele svateb a dalších společenských a...
Zatímco o významu poměru čísel 90:60:90 pro vývoj lidstva pochybuje málokdo, skutečnost, že život, vesmír a vůbec řídí konstanty jako 9.81, 6.674 ...
Marketing je divoká jízda plná změn, které přicházejí a odcházejí rychleji než nadšení pro nové sociální trendy. Co fungovalo včera, dnes už nemus...