S rostoucí popularitou projektu se pojí narůstající návštěvnost, do hry začínají vstupovat různé analytické nástroje, sám Google navštěvuje web ča...
Dalších 5 rad, jak založit e-shop, který do roka nezkrachuje
V prvním díle článku o tom, nad čím se zamyslet, než se rozhodnete stát milionářem a založíte si vlastní e-shop, jsme odhalili pět nejčastějších důvodů, proč se to většinou nepodaří. Další pětka jezdců e-commerce apokalypsy na vás čeká i v tomto díle.
Kapitoly
- Dokážete se prodat na sociálních sítích?
- Vydržíte pár měsíců bez zisku?
- Budete mít čas a chuť starat se o zákazníky?
- Dokážete si představit, že neuspějete?
- Počítáte s alternativou, že uspějete?
Dokážete se prodat na sociálních sítích?
Zboží se sice prodává na e-shopu, většina komunikace se zákazníky ale probíhá mimo něj, a to především na sociálních médiích jako je Facebook, Instagram nebo LinkedIn. Dnes už však nestačí pouze včas odpovídat na dotazy uživatelů na facebookové stránce. Pro sociální sítě musíte kontinuálně tvořit obsah jako jsou fotky či videa, jejichž dosah navíc můžete, tedy dnes už vlastně musíte, zvýšit zaplacením reklamy.
Sociální média mají tu výhodu, že na nich může vztah se zákazníky a značku budovat i malý hráč. Nutná je však pravidelnost, autenticita a jasně odlišitelný styl komunikace, ideálně obsahově i vizuálně. Než se vám byznys rozjede, musíte být připraveni komunikovat osobně a nenechat se rozhodit negativními komentáři. Výběr sociálních sítí, na kterých budete komunikovat, záleží do značné míry na vašich zákaznících. Chcete provozovat B2B e-shop? Pak se neobejdete bez LinkedInu. Chcete se zaměřit na módu pro mladé? Tak to se nevyhnete Instagramu a budete muset sledovat trendy, jakým je nyní například TikTok.
Sociální sítě a ani v prvním díle článku zmiňované SEO však nejsou samospásné a je nezbytné na nich pracovat zároveň. Zkuste zahrnout sociální média do vašeho marketingového plánu, ale nespoléhejte na ně jako na jediný zdroj nových zákazníků.
Vydržíte pár měsíců bez zisku?
Při finančním plánování si budoucnost malujte spíše v černých než růžových barvách. Z vlastní zkušenosti i z mnoha příběhů kamarádů, známých i obchodní partnerů vím, že peníze v projektu dojdou skoro vždycky dřív, než začnete nějaké vydělávat. Velice dobře se rozmyslete, kolik peněz potřebujete na samotné zprovoznění e-shopu, kolik na zboží a kolik měsíců budete potřebovat na rozjezd, na jehož konci bude projekt krýt alespoň provozní náklady. Až dojdete k nějakému číslu, vynásobte ho 1,5 a dostanete minimální smysluplný budget, který musíte mít na účtu dříve, než se do e-shopu pustíte.
32 % e-commerce projektů skončí, protože jim dojdou peníze.
Bohužel se podnikatelé, a to nejen ti začínající, často snaží získat finanční prostředky až ve chvíli, kdy jim teče do bot, což už bývá většinou pozdě. Málokterý člověk dokáže pod tlakem zachovat chladnou hlavu a nepodléhat falešným nadějím. Vždy, když slyším nějakého podnikatele v nouzi blouznit o tom, jak má před podpisem nového investora, v duchu ho polituji. Investoři jsou dravci, které žene touha po zisku, ne pohádkové postavy zachraňující projekty v problémech, jak s oblibou tvrdí ve svých PR článcích. Myslete na to.
Budete mít čas a chuť starat se o zákazníky?
Do e-shopu se lidé často pouštějí jako do přivýdělku k jejich stávající práci. Jedni s tím, že „až se to rozjede“, začnou se tomu věnovat naplno, jíní s tím, že to bude jejich dlouhodobý koníček bez ambicí na rozjezd ve velkém. Oba přístupy jsou stejně tak legitimní jako nereálné.
16 % e-shopů ukončí provoz, protože nedokáže udržet zákaznický servis.
E-shop běží 24 hodin, 7 dní v týdnu (s výjimkou výpadků a odstávek serverů) a nikdy nezavírá. Zákazníci jsou zvyklí psát a volat kdykoliv a přitom očekávají, že s nimi budete komunikovat bez zbytečného odkladu, tedy třeba i o víkendu. Jakmile e-shop vyřídí první objednávku, vzniká mezi ním a zákazníkem právní vztah, který zahrnuje včasné řešení reklamací a možnost vrácení zboží. Představa, že jste jeden měsíc prodali zboží za 100 000 s marží 10 % neznamená, že máte jistý zisk 10 000 Kč. Něco se může pokazit, produkt se nemusí líbit a přijde zpět, a už řešíte celou řadu problémů, které vám budou brát čas i ukrajovat dostupné finance.
Dokážete si představit, že neuspějete?
Češi mají takovou mírně debilní vlastnost, dívat se na někoho komu nevyšel jeho podnikatelský záměr jako na hlupáka, zkrachovalce či líného příživníka, který byl po zásluze potrestán fackou od lopatky božího mlýna. To pak společně s tvrdohlavostí a emocionálním spojením s projektem vede k neschopnosti zavřít nefunkční byznys dříve, než dostane do problémů nejen podnikatele, ale často i jeho rodinu.
V rámci plánování se tedy vyplatí nastavit si jakési nepřekročitelné finanční mantinely a časové limity, ve kterých se má projekt pohybovat a dostat na ziskovou křivku. Přiznat si chybu, pokusit se projekt prodat nebo bez dalších ztrát ukončit, poučit se a vrhnout se do něčeho nového není ostuda. Naopak, je to ukázka racionálního přístupu podnikatele nesázejícího vše pouze na jednu kartu. Mezi lidmi, které znám, jsou právě ti, kteří tohle dokáží, v podnikání ti nejúspěšnější.
Počítáte s alternativou, že uspějete?
Znáte to. Otevřel si hospodu, ale chodili mu tam lidi. Když se denní počet objednávek během měsíce zvedne z desítek na stovky, těžko se to dá zvládnout bez toho, aniž by to zákazníci pocítili na úrovni služeb. Příjemné problémy v podobě zvyšujícího se obratu se tak mohou rychle proměnit v noční můru se stále zvonícím telefonem a naštvanými zákazníky, kteří nedostali svůj balíček. A můžete si být jistí, že se mezi nimi najde i pár takových, kteří se o svoji negativní zkušenost podělí na webu.
Proto byste při plánování e-shopu neměli zapomenout na logistiku a mít spočítáno, jaké množství objednávek dokážete odbavit v daném personálním obsazení, a nastavit milníky, po jejichž dosažení začnete hledat nové kolegy nebo větší sklady.
Co najdete v prvním díle článku
- Zakládáte e-shop, nebo stavíte základy úspěšného podniku?
- Dokážete se odlišit?
- Je pro vás důležitý design a technické řešení?
- Jste připraveni investovat do digitálního marketingu a inzerce?
- Víte, jak s pomocí oxidu selenatého ovlivnit výsledky vyhledávání na Googlu?
Přečtěte si celý první díl článku.
Co si dále přečíst
Rok se s rokem sešel a v pražském Cubexu se konal další ročník konference Brand Management. Loňský rok se nesl v duchu ekonometrie, dat a Les Bine...
Do marketingového klubu Cognito přestoupili dva hvězdní hráči – Martin Veselský a Simona Matúšková. Žluto-modrý dres oblékají od konce srpna a ryc...